دوره 15، شماره 1 - ( 2-1392 )                   جلد 15 شماره 1 صفحات 13-18 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Beiranvand S, Mahmoudi G A, Astaraki P, papi O A, Almasi V, ommi D et al . Evaluation of the complaints against physicians and dentists to the office of vice chancellor for treatment of Lorestan university of medical sciences from 2007 to 2011. yafte. 2013; 15 (1) :13-18
URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-1183-fa.html
بیرانوند سیاوش، محمودی غفار علی، آسترکی پیمان، پاپی امید علی، الماسی وحید، امّی داوود و همکاران.. بررسی علل شکایات بیماران از پزشکان و دندان پزشکان در مراجعه کنندگان به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان طی سال های 90-87. مجله علمی پژوهشی یافته. 1392; 15 (1) :13-18

URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-1183-fa.html


استاديار گروه داخلی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران.
چکیده:   (6688 مشاهده)
مقدمه: در سال‌های اخیر تعداد شکایات از پزشکان و دندان‌پزشکان افزایش داشته است. شکایت از پزشکان سبب اتلاف انرژی و وقت در این گروه می‌شود. این مطالعه با هدف تعیین علل شکایات بیماران از پزشکان و دندان‌پزشکان مراکز درمانی در استان لرستان از سال 1387 تا 1390 انجام شد. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به علل شکایات انجام گرفته به نظر می رسد که با برقراری رابطه نزدیک‌تر با بیمار و ارائه توضیح بیشتر در مورد شرایط و عوارض اقدامات درمانی می توان از شکل گیری بسیاری از شکایات پیشگیری نمود. یافته‌ها: در این محدوده زمانی 328 شکایت ثبت گردیده بود که 168 پرونده مورد بررسی قرار گرفت. میانگین سن شاکیان 2/11±34 سال بود. 112 نفر از شاکیان زن بودند. بیشترین شکایات صورت گرفته از دندان پزشکان، متخصصین زنان و ماماها و متخصصین ارتوپدی بود. 25% از شکایت‌ها ناشی از صدمات جسمانی و عوارض جانبی درمان و 6/22% ناشی از سهل انگاری، کوتاهی و بی توجهی پزشک بودند. مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1390 در شورای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصویب گردید. در پایان سال 1390، پرونده های شکایات ارجاع شده به معاونت درمان دانشگاه از سال 87 تا پایان نیمه اول سال 90 مورد بررسی قرار گرفت. پرونده هایی که حاوی اطلاعات مورد نیاز نبودند از مطالعه خارج شدند. داده های استخراج شده وارد نرم افزار SPSS شدند. در نهایت نتایج مطالعه به صورت درصد فراوانی و میانگین محاسبه و ارائه گردید. در این طرح هیچ گونه تعارض منافعی وجود نداشت.
واژه‌های کلیدی: شکایت، پزشک، دندانپزشک.
متن کامل [PDF 192 kb]   (1285 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: ۱۳۹۲/۲/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۲/۲/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۲/۲/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به یافته می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Yafteh

Designed & Developed by : Yektaweb