دوره 15، شماره 1 - ( 2-1392 )                   جلد 15 شماره 1 صفحات 18-13 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه داخلی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران.
چکیده:   (10974 مشاهده)
مقدمه: در سال‌های اخیر تعداد شکایات از پزشکان و دندان‌پزشکان افزایش داشته است. شکایت از پزشکان سبب اتلاف انرژی و وقت در این گروه می‌شود. این مطالعه با هدف تعیین علل شکایات بیماران از پزشکان و دندان‌پزشکان مراکز درمانی در استان لرستان از سال 1387 تا 1390 انجام شد. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به علل شکایات انجام گرفته به نظر می رسد که با برقراری رابطه نزدیک‌تر با بیمار و ارائه توضیح بیشتر در مورد شرایط و عوارض اقدامات درمانی می توان از شکل گیری بسیاری از شکایات پیشگیری نمود. یافته‌ها: در این محدوده زمانی 328 شکایت ثبت گردیده بود که 168 پرونده مورد بررسی قرار گرفت. میانگین سن شاکیان 2/11±34 سال بود. 112 نفر از شاکیان زن بودند. بیشترین شکایات صورت گرفته از دندان پزشکان، متخصصین زنان و ماماها و متخصصین ارتوپدی بود. 25% از شکایت‌ها ناشی از صدمات جسمانی و عوارض جانبی درمان و 6/22% ناشی از سهل انگاری، کوتاهی و بی توجهی پزشک بودند. مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1390 در شورای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصویب گردید. در پایان سال 1390، پرونده های شکایات ارجاع شده به معاونت درمان دانشگاه از سال 87 تا پایان نیمه اول سال 90 مورد بررسی قرار گرفت. پرونده هایی که حاوی اطلاعات مورد نیاز نبودند از مطالعه خارج شدند. داده های استخراج شده وارد نرم افزار SPSS شدند. در نهایت نتایج مطالعه به صورت درصد فراوانی و میانگین محاسبه و ارائه گردید. در این طرح هیچ گونه تعارض منافعی وجود نداشت.
واژه‌های کلیدی: شکایت، پزشک، دندانپزشک.
متن کامل [PDF 192 kb]   (3059 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1392/2/22 | پذیرش: 1392/2/28 | انتشار: 1392/2/28

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.