دوره 16، شماره 1 - ( 3-1393 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 106-99 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (7477 مشاهده)
مقدمه: کیفیت مراقبت‌های بهداشتی عبارتست از درجاتی از خدمات ارائه شده به افراد و جوامع که احتمال نتایج مطلوب را افزایش داده و مطابق با دانش حرفه‌ای روز باشد. به منظور سنجش کیفیت خدمات ارائه شده در بیمارستان نیاز به شناسایی شاخص‌ها و استاندارد‌های عملکردی است، چرا که این شاخص‌ها ، اساس ساختار ارزیابی بیمارستانی را تشکیل می‌دهند. این مطالعه با هدف تعیین شاخص‌های عملکردی بیمارستان‌های عمومی در حیطه کیفیت - اثربخشی و اولویت بندی این شاخص‌ها انجام پذیرفته است. بحث و نتیجه‌گیری: شاخص‌های عملکردی مربوط به کیفیت - اثربخشی از جایگاهی مهم در ارزیابی‌های نظام سلامت و سازمان بیمارستان، برخوردار است. با استفاده از ارزشیابی کیفیت خدمات در مراکز بهداشتی‌درمانی می‌توان مشکلات و نواقص را بررسی کرد و با تجزیه و تحلیل اطلاعات در جهت کاهش آنها کوشید. یافته‌ها: در حیطه کیفیت - اثربخشی 73 شاخص عملکردی از بررسی متون مختلف حاصل شد و از این میان شاخص‌های عملکردی نرخ بروز عفونت بیمارستانی (100%)، میزان شیوع حوادث بیمارستانی (72%)، میزان خالص مرگ و میر بیمارستانی(63%) و درصد رضایت بیماران (53%) به عنوان شاخص‌های عملکردی اولویت‌دار برگزیده شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه، یک مطالعه توصیفی- کیفی و از نوع کاربردی بوده که از طریق بررسی سیستماتیک متون و دریافت اطلاعات از صاحب‌نظران بیمارستان از طریق پرسشنامه صورت پذیرفته است. به منظور اولویت‌بندی شاخص‌های عملکردی حیطه کیفیت - اثربخشی از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی (AHP) استفاده شده و نتایج بدست آمده با نرم افزار Expert Choice 11 تحلیل مدیریتی شده است.
متن کامل [PDF 231 kb]   (10999 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1393/4/14 | پذیرش: 1393/4/14 | انتشار: 1393/4/14

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.