دوره 11، شماره 4 - ( یافته 1388 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 63-53 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (16453 مشاهده)
تحقیقات انجام شده در مورد مشکلات روانی،عاطفی،اجتماعی دانشجویان اهمیت و ضرورت اقدام جدی و سامان یافته ای را در انتخاب اساتید راهنما را مطرح می نمایند. بدیهی است عدم ارائه مشاوره مناسب دستیابی دانشجویان را به اهداف آموزشی دچار اختلال می سازد . لذا با توجه به اهمیت و نقش جایگاه مشاوره و راهنمایی پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رضایتمندی دانشجویان از مشاوره تحصیلی اساتید راهنمای دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام گردید. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی-مقطعی 680 دانشجوی ترم سوم و چهارم درتمام مقاطع و رشته های دانشگاه علوم لرستان به صورت سرشماری نمونه پژوهش بودند. ابزار گردآوری پرسشنامه ای بود که بر اساس دستورالعملهای وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و با ضریب پایایی 79% تهیه و نمره گذاری شد. نمرات در سه سطح رضایت دانشجویان را نشان میدادند. نتایج توسط نرم افزار spss و با روشهای آماری و آزمون کای اسکوار تجزیه و تحلیل و در سطح خطای 5% گزارش گردید. یافته ها: افراد مورد مطالعه در 9/77 % موارد زن و بین رده سنی 35-19 سال بود . بیشترین علت مراجعه به اساتید راهنما به دلیل مشکلات آموزشی (2/59%)بود. دانشجویان از اساتید راهنما در 9/37% موارد ناراضی ، 38/44% رضایت متوسط و 73/17% راضی بودند . بین دفعات مراجعه و میزان رضایت دانشجویان با ارتباط معنی دار دیده شد. بحث و نتیجه گیری: نتایج حاکی از سطح رضایتی مناسبی از اساتید راهنما نبود. لذا بایستی ضمن داشتن نگرش مثبت به برنامه مشاوره و راهنمایی تحصیلی برای اجرای آن اقداماتی نظیر اجرای قوانین ومقررات مربوط به استاد راهنما-پایش عملکرد و نتایج حاصل از فعالیت اساتید راهنما و اجرای برنامه های آموزشی مدون گام برداشت تا بتوان بهره مطلوبی را در راه ارتقاء آرمانهای دانشگاهی برداشت.
متن کامل [PDF 180 kb]   (4494 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1388/12/23 | پذیرش: 1400/7/21 | انتشار: 1388/11/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.