دوره 17، شماره 2 - ( 6-1394 )                   جلد 17 شماره 2 صفحات 32-41 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی لرستان
چکیده:   (1072 مشاهده)

مقدمه: از آن جایی که تنها احیاء قلبی ریوی صحیح و مؤثر می تواند احتمال بقاء بیماران دچار ایست قلبی ـ تنفسی را بالا ببرد این مطالعه برای ارزیابی تأثیر آموزش مولفه های احیای قلبی ریوی در بخش بیهوشی بر ارتقاء آگاهی و مهارت های بالینی کارورزان بیهوشی در دانشگاه علوم پزشکی لرستان طراحی شد. بحث و نتیجه‌گیری: آموزش احیای قلبی ریوی طی دوره کارورزی بیهوشی منجر به افزایش واضح میزان آگاهی و مهارت کارورزان پزشکی می‌گردد. اضافه کردن این دوره به برنامه آموزشی کارورزان پزشکی در همه دانشگاه‌های علوم پزشکی ضروری به نظر می رسد. یافته‌ها: بعد از اتمام دوره کارورزی بیهوشی میانگین نمره آگاهی و مهارت کارورزان به طور واضحی، به ترتیب از 68/5 به 94/7 و از 65/10 به 45/23 افزایش یافت (0001/0= P). همچنین رابطه مستقیمی بین میزان آگاهی قبل از دوره بیهوشی با نمره آزمون پیش کارورزی دیده شد (0001/0= P) ولی ارتباط واضحی بین میزان مهارت بالینی با نمره آزمون پیش کارورزی مشاهده نشد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه 10 ماهه 31 کارورز پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان مورد بررسی قرار گرفتند و همه کارورزان طی دوره 15 روزه کارورزی بیهوشی تحت آموزش تئوری احیای قلبی ریوی شامل BLS و ACLS و مهارت های بالینی مربوطه قرار گرفتند. میزان آگاهی و مهارت کارورزان قبل و بعد از دوره به وسیله پرسشنامه و ارزیابی عملی توسط دانشیار بخش بیهوشی ارزیابی گردید. این پرسشنامه شامل چهار قسمت مجزا 1- اطلاعات شخصی 2- سوالات تئوری جهت بررسی میزان دانش و آگاهی 3- بررسی مهارتهای عملی کارورز از دیدگاه خودش در دو زمان قبل و بعد از آموزش 4- بررسی مهارتهای عملی کارورز از دیدگاه دانشیار رشته بیهوشی در دو زمان قبل و بعد از آموزش احیای قلبی – ریوی بود.

متن کامل [PDF 252 kb]   (629 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: ۱۳۹۴/۶/۳۱ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۳۱