دوره 19، شماره 4 - ( 7-1396 )                   جلد 19 شماره 4 صفحات 31-22 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


،کارشناس برنامه ریزی آموزشی مرکز مطالعات و توسعه آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
چکیده:   (21793 مشاهده)

مقدمه: هدف این مطالعه پیش ­بینی اضطراب امتحان و خود ناتوان­سازی تحصیلی براساس الکسی ­تایمیا در دانش ­آموزان با ناتوانی خواندن بود.

مواد و روش­ها: این مطالعه از نوع همبستگی است. جامعه آماری تمامی دانش ­آموزان با ناتوانی خواندن شهرستان خرم­ آباد در سال 94-95 بود. به منظور برآورد حجم نمونه از روش پیشنهادی کوهن استفاده شد و از میان دانش­ آموزان ارجاع داده شده به هسته آموزش و پرورش خرم­آباد براساس تشخیص متخصصان این حوزه، در مجموع 112 نفر واجد ملا ک ­های شرکت در مطالعه بودند. دانش ­آموزان پرسشنامه ­های اضطراب امتحان، خود ناتوان­ سازی و الکسی­ تایمیا را تکمیل کردند. برای تحلیل داده ­ها از تحلیل رگرسیون استفاده شد. داده­ ها با استفاده از نرم افزار آماری spss نسخه 18 تحلیل شدند.

یافته ­ها: نتایج نشان داد همبستگی بین متغیرهای پژوهش معنادار بود (p>0.001). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد الکسی­ تایمیا قادر به پیش­بینی 54/.  از کل واریانس اضطراب امتحان و خودناتوان­سازی تحصیلی است(001/0>P).

متن کامل [PDF 299 kb]   (1491 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کودکان
دریافت: 1395/11/27 | پذیرش: 1396/9/27 | انتشار: 1396/9/27

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.