دوره 18، شماره 4 - ( 12-1395 )                   جلد 18 شماره 4 صفحات 59-69 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


مرکز پزشکی آموزشی و درمانی، بیمارستان طالقانی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
چکیده:   (5387 مشاهده)

مقدمه: توجه به مقوله کیفیت خواب در دانشجویان پزشکی به‌عنوان قشری از جامعه که با سلامت انسان‌ها سروکار دارند و رابطه آن با متغیرهای روانشناختی (خصوصاً پیشرفت تحصیلی و سردرد) ضروری به نظر می‌رسد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین کیفیت خواب و پیشرفت تحصیلی با سردردهای میگرنی مورد بررسی قرار گرفت.

مواد و روش ­ها: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال تحصیلی 93-92 بودند. با استفاده از روش نمونه گیری طبقه‌ای و طبق معیارهای ورود به پژوهش 256 نفر (156 نفر دختر و 100 نفر پسر) به‌عنوان نمونه انتخاب و به پرسشنامه کیفیت خواب و پرسشنامه سنجش علائم سردرد میگرن پاسخ دادند. همچنین معدل کل دانشجویان به‌عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار 19 SPSS تحلیل گردید.

یافته ­ها: نتایج نشان داد سردردهای میگرنی با پیشرفت تحصیلی، کیفیت خواب کلی و زیر مقیاس‌های کیفیت ذهنی خواب، تأخیر در به خواب رفتن، اختلالات خواب، مصرف داروهای خواب آور و اختلال عملکرد روزانه همبستگی معنی داری دارند و اختلالات خواب، اختلال عملکرد روزانه، پیشرفت تحصیلی و مصرف داروهای خواب آور، 6/25% تغییرات مربوط به سردردهای میگرنی را پیش بینی کردند.

بحث و نتیجه­ گیری: کیفیت خواب نامناسب در دانشجویان با بروز بیشتر سردردهای میگرنی و افت عملکرد تحصیلی در آنها همراه بود.

متن کامل [PDF 255 kb]   (1057 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1395/12/15 | پذیرش: 1395/12/15 | انتشار: 1395/12/15