دوره 19، شماره 1 - ( 3-1396 )                   جلد 19 شماره 1 صفحات 98-110 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khorramabadi S, Saeidi Fard N, Ebrahimzad F, Fallahi A. Study of associated factors with obesity and overweight among students of Khorramabad city in 2011-2012. yafte. 2017; 19 (1) :98-110
URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2484-fa.html
خرم آبادی سعیده، سعیدی فرد نسیم، ابراهیم زاده فرزاد، فلاحی ابراهیم. بررسی عوامل مرتبط با اضافه وزن و چاقی در دانش آموزان شهر خرم آباد در سال تحصیلی 1391-1390 . مجله علمی پژوهشی یافته. 1396; 19 (1) :98-110

URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2484-fa.html


استاد دکترای تخصصی علوم تغذیه، گروه تغذیه، دانشکده بهداشت و تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
چکیده:   (682 مشاهده)

مقدمه: چاقی و اضافه وزن با فاکتورهای بیولوژیکی، عوامل فردی، اجتماعی، اقتصادی و فاکتورهای مختلف فرهنگی و رفتارهای تغذیه‌ای در ارتباط است. شناخت این عوامل می­ تواند راهنمایی در جهت مداخلات مرتبط با پیشگیری و کنترل چاقی در کودکان و نوجوانان باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل تعیین­ کننده اضافه وزن و چاقی در دانش ­آموزان شهر خرم ­آباد انجام شد.

مواد و روش­ ها: در این مطالعه مقطعی،3387 دانش ­آموز 6 تا 19 ساله با روش نمونه ­گیری تلفیقی طبقه­ ای و خوشه ­ای چند مرحله ­ای انتخاب شدند. قد و وزن دانش­ آموزان اندازه­گیری شد. همچنین شاخص توده بدنی (BMI) محاسبه گردید. جهت تعیین شیوع، از شاخص BMI استفاده شد و صدک بالای 95، به‌عنوان «چاق» و بین 85 تا 95، به‌عنوان «دارای اضافه وزن» در نظر گرفته شدند.

یافته­ ها: ارتباط اضافه وزن و چاقی در دانش­ آموزان با نوع مدرسه، بعد خانوار، تحصیلات والدین و درآمد خانواده بسیار معنادار بود (001/0>P). چاقی و اضافه وزن در مدارس غیرانتفاعی و در خانواده ­های با درآمد بیشتر، شیوع بیشتری داشت. در دانش ­آموزانی که والدین آن­ها تحصیلات بالاتر داشتند، شیوع اضافه وزن و چاقی بیشتر بود. بین اضافه وزن و چاقی با وضعیت بلوغ ارتباط معناداری دیده نشد.

بحث و نتیجه­ گیری: اضافه وزن و چاقی در دانش آموزان مورد بررسی با برخی عوامل فردی و بیرونی ارتباط معناداری داشت. از این عوامل می‌توان به جنسیت، رتبه تولد، بعد خانوار و میزان تحصیلات والدین اشاره کرد.

متن کامل [PDF 253 kb]   (164 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به یافته می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Yafteh

Designed & Developed by : Yektaweb