دوره 19، شماره 5 - ( 11-1396 )                   جلد 19 شماره 5 صفحات 17-9 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


،گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم‌آباد، ایران
چکیده:   (22319 مشاهده)
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی رابطه راهبردهای یادگیری و خود کارآمدی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال تحصیلی 1395 انجام شد.
مواد و روش‌ ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان (2200 نفر) بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 330 نفر تعیین شد که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای­ نسبی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌های استاندارد راهبردهای یادگیری پینتریچ و دیگروت، خود کارآمدی تحصیلی جیکنز و مورگان و معدل دانشجویان بود. داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به روش گام به گام تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که رابطۀ مثبت و معناداری بین راهبردهای یادگیری و خود کارآمدی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که راهبردهای یادگیری و ابعاد خود کارآمدی تحصیلی حدود 12 درصد نمرات پیشرفت تحصیلی دانشجویان را تبیین می­کنند.
بحث و نتیجه ­گیری: نتایج این پژوهش بیانگر تأثیر چشمگیر راهبردهای یادگیری (شناختی و فراشناختی) و خود کارآمدی تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان بود.
متن کامل [PDF 287 kb]   (1577 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1396/7/19 | پذیرش: 1396/11/28 | انتشار: 1396/11/28

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.