دوره 20، شماره 3 - ( 7-1397 )                   جلد 20 شماره 3 صفحات 89-83 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشکده بهداشت و تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
چکیده:   (4246 مشاهده)
مقدمه: طرح درس یکی از عوامل مؤثر و کلیدی در فرایند آموزش است. هدف اصلی از تدوین طرح درس، تسهیل در یادگیری فراگیران از طریق برقراری یک بستر ارتباطی مناسب است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی طرح درسهای ارائه شده توسط مدرسین دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال تحصیلی 95-1394 به انجام رسیده است.
مواد و روش ­ها: در این پژوهش توصیفی- مقطعی، 134 طرح درس ارائه شده توسط مدرسان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در نیمسال اول و دوم سال 95-1394 مورد ارزیابی قرار گرفت. جمع‌ آوری داده‌ها با استفاده از یک چک‌ لیست که شامل 13 حیطه مؤثر بر طرح درس بود، انجام گرفت. روشهای آمار توصیفی جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد.
یافته­ ها: شایعترین ضعف ها مربوط به حیطه وسایل کمک آموزشی (6/85 درصد)، وظایف و تکالیف دانشجویان (9/64 درصد)، اهداف کلی(6/39 درصد) بود. همچنین بیشترین نقصان مربوط به حیطه‌ های برنامه‌ ریزی برای آمادگی دانشجویان قبل از شروع کلاس (62  درصد)، آموزش و طیقه‌ بندی(6/45 درصد)، رئوس مطالب و اهداف رفتاری (6/33 درصد) بود. حیطه‌ های مربوط به معرفی منابع  (9/64  درصد)، اطلاعات عمومی (3/43 درصد) و سیاست ها و قوانین کلاس (3/43 درصد) واجد بالاترین امتیاز و بهترین وضعیت در نگارش طرح درس های مورد بررسی بودند.
بحث و نتیجه­ گیری: با توجه به یافته‌ها، وضعیت محتوایی و نگارشی طرح درس های ارائه شده توسط مدرسان دانشگاه  علوم  پزشکی لرستان در حد قابل قبولی ارزیابی گردید. پیشنهاد می ­شود  با برگزاری دوره های آموزشی مرتبط و تدوین فرم­های پیشنویس استاندارد، زمینه مناسب برای تدوین هر چه بهتر طرح درس در بین مدرسان فراهم شود.
متن کامل [PDF 209 kb]   (1162 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پرستاری
دریافت: 1396/11/30 | پذیرش: 1397/8/12 | انتشار: 1397/10/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.