دوره 20، شماره 4 - ( 10-1397 )                   جلد 20 شماره 4 صفحات 62-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseinabadi R, Gholami M, Mirzayeesharifi S, Biranvand S, Anbari K, Tarverdian A. The comparison of perfomance and feedback of nursing students on Objective structured clinical examination (OSCE) and Traditional methods. yafte 2019; 20 (4) :51-62
URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2738-fa.html
حسین آبادی رضا، غلامی محمد، میرزایی شریفی سمیه، بیرانوند شورانگیز، عنبری خاطره، تاروردیان اکرم. مقایسه عملکرد و بازخورد دانشجویان پرستاری در آزمون های بالینی ساختارمند عینی و سنتی. مجله علمی پژوهشی یافته. 1397; 20 (4) :51-62

URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2738-fa.html


مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
چکیده:   (4586 مشاهده)
مقدمه: ارزشیابی مهارت­ های بالینی یکی از اجزای مهم فرایند آموزش دوره پرستاری است. این مطالعه با هدف مقایسه عملکرد و بازخورد دانشجویان پرستاری در آزمون­های­ بالینی ساختارمند عینی (آسکی) و سنتی انجام گردید.
مواد و روش ­ها: در این پژوهش نیمه تجربی که در سال 1396 انجام پذیرفت، تعداد 124 نفر از دانشجویان ترم 6 پرستاری به روش سرشماری انتخاب و به روش تصادفی به صورت مساوی به دو گروه سنتی و گروه آزمون بالینی ساختارمند عینی (آسکی) تقسیم شدند. سپس مهارت­ های بالینی آنها در پرستاری اورژانس با استفاده از چک لیست ارزیابی گردید. پس از آزمون بازخورد آنها در خصوص دو روش ارزشیابی با استفاده از پرسشنامه ارزیابی شد.داده ­ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون ­های تی­مستقل و کای­دو تحلیل گردید.
یافته ­ها: یافته ­ها نشان داد نمره مهارت ­های باز کردن راه هوایی، مانیتورینگ و ارایه شوک، فشردن قفسه ­سینه و همین­طور نمره کل عملکرد دانشجویان گروه آسکی بصورت معنی­داری بالاتر بود (05/0>P ). همچنین، نمره بازخورد دانشجویان در گروه آسکی از نظر مرتبط بودن با اهداف دوره، منصفانه ­بودن، ­تاثیر بر قدرت تصمیم­ گیری در شرایط بحرانی، عادلانه­ بودن و سنجش سطح وسیعی از اطلاعات در مقایسه با دانشجویان گروه سنتی بالاتر بود (05/0>P ).
بحث و نتیجه ­گیری: یافته ­های این مطالعه حاکی از عملکرد بهتر دانشجویان در گروه آسکی و بازخورد بهتر آنها نسبت به آزمون آسکی در مقایسه با روش سنتی بود. توصیه می­ شود جهت ارزشیابی مهارت­ های بالینی دانشجویان پرستاری از آزمون بالینی ساختارمند عینی استفاده شود.



متن کامل [PDF 367 kb]   (1415 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پرستاری
دریافت: 1397/6/13 | پذیرش: 1397/12/5 | انتشار: 1397/12/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به یافته می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Yafteh

Designed & Developed by : Yektaweb