دوره 20، شماره 4 - ( 10-1397 )                   جلد 20 شماره 4 صفحات 51-62 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
چکیده:   (2395 مشاهده)
مقدمه: ارزشیابی مهارت­ های بالینی یکی از اجزای مهم فرایند آموزش دوره پرستاری است. این مطالعه با هدف مقایسه عملکرد و بازخورد دانشجویان پرستاری در آزمون­های­ بالینی ساختارمند عینی (آسکی) و سنتی انجام گردید.
مواد و روش ­ها: در این پژوهش نیمه تجربی که در سال 1396 انجام پذیرفت، تعداد 124 نفر از دانشجویان ترم 6 پرستاری به روش سرشماری انتخاب و به روش تصادفی به صورت مساوی به دو گروه سنتی و گروه آزمون بالینی ساختارمند عینی (آسکی) تقسیم شدند. سپس مهارت­ های بالینی آنها در پرستاری اورژانس با استفاده از چک لیست ارزیابی گردید. پس از آزمون بازخورد آنها در خصوص دو روش ارزشیابی با استفاده از پرسشنامه ارزیابی شد.داده ­ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون ­های تی­مستقل و کای­دو تحلیل گردید.
یافته ­ها: یافته ­ها نشان داد نمره مهارت ­های باز کردن راه هوایی، مانیتورینگ و ارایه شوک، فشردن قفسه ­سینه و همین­طور نمره کل عملکرد دانشجویان گروه آسکی بصورت معنی­داری بالاتر بود (05/0>P ). همچنین، نمره بازخورد دانشجویان در گروه آسکی از نظر مرتبط بودن با اهداف دوره، منصفانه ­بودن، ­تاثیر بر قدرت تصمیم­ گیری در شرایط بحرانی، عادلانه­ بودن و سنجش سطح وسیعی از اطلاعات در مقایسه با دانشجویان گروه سنتی بالاتر بود (05/0>P ).
بحث و نتیجه ­گیری: یافته ­های این مطالعه حاکی از عملکرد بهتر دانشجویان در گروه آسکی و بازخورد بهتر آنها نسبت به آزمون آسکی در مقایسه با روش سنتی بود. توصیه می­ شود جهت ارزشیابی مهارت­ های بالینی دانشجویان پرستاری از آزمون بالینی ساختارمند عینی استفاده شود.



متن کامل [PDF 367 kb]   (536 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پرستاری
دریافت: 1397/6/13 | پذیرش: 1397/12/5 | انتشار: 1397/12/5