KHaksarian M, Hasanvandi S, Piri R, Sohrabifard M M. A Comparision of the Effect Neurofeedback on the Improvement of the Executive Functions of Individuals with ADHD and Epilepsy. yafte 2020; 22 (1) :13-24
URL:
http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2863-fa.html
خاکساریان مجتبی، حسنوندی صبا، پیری رقیه، سهرابی فرد محمد مهدی. مقایسه اثربخشی درمان نوروفیدبک در بهبود کارکردهای اجرایی مبتلایان به بیشفعالی و صرع. مجله علمی پژوهشی یافته. 1399; 22 (1) :13-24
URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2863-fa.html
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
چکیده: (3681 مشاهده)
مقدمه: امروزه نوروفیدبک به عنوان روشی نوین در بهبود علائم بیش فعالی و صرع مورد استفاد قرار می گیرد. میزان کارآمدی این روش نوین درمانی در اختلالات گوناگون مورد بررسی قرار گرفته است. هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی این درمان در مبتلایان به بیش فعالی و صرع است. |
مواد و روش ها: این پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه این پژوهش را تمام کودکان مبتلا به ADHD و صرع در شهر کرج تشکیل دادند. نمونه این پژوهش شامل 60 کودک (15 نفر مبتلا به ADHD، 15 نفر مبتلا به صرع و 30 نفر گروه کنترل) به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. در پیش آزمون سیاهه رتبه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی (گویا، ایسکویت، گوی و کنورتی، 2000) برای کودکان تکمیل شد. این ابزار دیدگاه معلم را درباره رفتارهای دانش آموز در حوزه کارکردهای اجرایی منعکس می کند. در واقع ین ابزار، ابزاری برای غربالگری مشکلات کارکردهای اجرایی فراهم می کند. کارکردهای اجرایی قابل سنجش در این سیاهه شامل بازداری، انعطافپذیری، کنترل هیجانی، آغازگری، حافظه کاری، برنامهریزی/ سازماندهی، ساماندهی مواد و نظارت است. جهت اجرای پژوهش، برنامه بتا/ تتا برای همه آزمودنیها استفاده شد. هدف افزایش امواج تتا و کاهش امواج بتا بود. پس از پایان 10 جلسه (5 هفته و هر هفته دو جلسه) اجرای نوروفیدبک، مجدد سیاهه اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و برای استنباط داده ها از روش کوواریانس تک متغیری استفاده شد. نسخه 18 نرم افزار اماری spss جهت تحلیل داده ها استفاده شد. |
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد نمرات کارکردهای اجرایی در پیش آزمون و پس آزمون گروه های مورد مطالعه تفاوت معنادار دارد (P<0.001). همچنین ضریب تأثیر درمان نوروفیدبک بر بهبود کارکردهای اجرایی در گروه ADHD در مقایسه با گروه مبتلا به صرع و گروه کنترل بالاتر است (P<0.001). |
بحث و نتیجه گیری: برمبنای یافته های به دست آمده، تأثیر نوروفیدبک در مبتلایان به ADHD و صرع موثر و متفاوت است. بنابراین، استفاده از نوروفیدبک در بهبود کارکردهای اجرایی مبتلایان به ADHD کارآمدتر است. این نتایج میتواند در حوزه درمان بیش فعالی با استفاده از روش های نوین موثر باشد. |
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مغز و اعصاب دریافت: 1398/3/3 | پذیرش: 1398/10/4 | انتشار: 1399/3/17