دوره 22، شماره 1 - ( 2-1399 )                   جلد 22 شماره 1 صفحات 24-13 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

KHaksarian M, Hasanvandi S, Piri R, Sohrabifard M M. A Comparision of the Effect Neurofeedback on the Improvement of the Executive Functions of Individuals with ADHD and Epilepsy. yafte 2020; 22 (1) :13-24
URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2863-fa.html
خاکساریان مجتبی، حسنوندی صبا، پیری رقیه، سهرابی فرد محمد مهدی. مقایسه اثربخشی درمان نوروفیدبک در بهبود کارکردهای اجرایی مبتلایان به بیش‌فعالی و صرع. مجله علمی پژوهشی یافته. 1399; 22 (1) :13-24

URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2863-fa.html


گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
چکیده:   (3681 مشاهده)
مقدمه: امروزه نوروفیدبک به عنوان روشی نوین در بهبود علائم بیش ­فعالی و صرع مورد استفاد قرار می­ گیرد. میزان کارآمدی این روش نوین درمانی در اختلالات گوناگون مورد بررسی قرار گرفته است. هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی این درمان در مبتلایان به بیش فعالی و صرع است.
مواد و روش ­ها: این پژوهش نیمه ­­آزمایشی با پیش ­آزمون و پس ­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه این پژوهش را تمام کودکان مبتلا به ADHD و صرع در شهر کرج تشکیل دادند. نمونه این پژوهش شامل 60 کودک (15 نفر مبتلا به ADHD، 15 نفر مبتلا به صرع و 30 نفر گروه کنترل) به روش نمونه­ گیری تصادفی انتخاب شدند. در پیش ­آزمون سیاهه رتبه ­بندی رفتاری کارکردهای اجرایی (گویا، ایسکویت، گوی و کنورتی، 2000) برای کودکان تکمیل شد. این ابزار دیدگاه معلم را درباره رفتارهای دانش ­آموز در حوزه کارکردهای اجرایی منعکس می ­کند. در واقع ین ابزار، ابزاری برای غربالگری مشکلات کارکردهای اجرایی فراهم می­ کند. کارکردهای اجرایی قابل سنجش در این سیاهه شامل بازداری، انعطاف­پذیری، کنترل هیجانی، آغازگری، حافظه کاری، برنامه­ریزی/ سازماندهی، ساماندهی مواد و نظارت است. جهت اجرای پژوهش، برنامه بتا/ تتا برای همه آزمودنی­ها استفاده شد. هدف افزایش امواج تتا و کاهش امواج بتا بود. پس از پایان 10 جلسه (5 هفته و هر هفته دو جلسه) اجرای نوروفیدبک، مجدد سیاهه اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و برای استنباط داده­ ها از روش کوواریانس تک متغیری استفاده شد. نسخه 18 نرم افزار اماری spss جهت تحلیل داده ­ها استفاده شد.
یافته ­ها: یافته­ های پژوهش نشان داد نمرات کارکردهای اجرایی در پیش­ آزمون و پس ­آزمون گروه­ های مورد مطالعه تفاوت معنادار دارد (P<0.001). همچنین ضریب تأثیر درمان نوروفیدبک بر بهبود کارکردهای اجرایی در گروه ADHD در مقایسه با گروه مبتلا به صرع و گروه کنترل بالاتر است (P<0.001).
بحث و نتیجه­ گیری: برمبنای یافته ­های به دست آمده، تأثیر نوروفیدبک در مبتلایان به ADHD و صرع موثر و متفاوت است. بنابراین، استفاده از نوروفیدبک در بهبود کارکردهای اجرایی مبتلایان به ADHD کارآمدتر است. این نتایج می­تواند در حوزه درمان بیش­ فعالی با استفاده از روش ­های نوین موثر باشد.
متن کامل [PDF 234 kb]   (1229 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مغز و اعصاب
دریافت: 1398/3/3 | پذیرش: 1398/10/4 | انتشار: 1399/3/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به یافته می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Yafteh

Designed & Developed by : Yektaweb