گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد خرمآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمآباد، ایران
چکیده: (3886 مشاهده)
مقدمه: اخلاق حرفه ای پزشکی، نظامی ساختارمند جهت حل مسائل اخلاقی و ارائه راهکارهای مناسب در حیطه پزشکی است. هدف این پژوهش طراحی و آزمون الگوی اخلاق حرفه ای در پزشکان بود. |
مواد و روش ها: در این پژوهش، با مطالعه پژوهش های پیشین فهرستی مقدماتی از عوامل منابع انسانی اثرگذار بر مؤلفههای اخلاق حرفه ای با روش دلفی تکمیل و نهایی شد. بدین منظور 14 نفر از خبرگان اخلاق حرفه ای به عنوان گروه خبره با استفاده از روش نمونه گیری غیراحتمالی و ترکیبی از روشهای هدفدار یا قضاوتی و زنجیرهای برگزیده شدند. در این الگو، مؤلفهها به عنوان متغیرهای مکنون (پنهان) در نظر گرفته شدند که توسط شاخص های مربوطه (متغیرهای آشکار) سنجش شدند و بر اساس مدلیابی معادلات ساختاری تأثیرشان بر اخلاق حرفهای دانشجویان تعیین گردید. قبل از برازش مدل، با استفاده از نرمافزار آماری SPSSV22، مفروضه نرمال بودن توزیع دادهها با آزمون ناپارامتری کولموگروف- اسمیرنف مورد بررسی قرار گرفت. |
یافته ها: یافته ها با استفاده از روش پژوهش کیفی و مدل دلفی تحلیل شدند. یافته های به دست آمده حاصل از این پژوهش به شناسایی 11 مؤلفه شامل وظیفهشناسی، تعالی شغلی، درستی و شرافت، احترام به دیگران، نوعدوستی، تعهد به عدالت اجتماعی، مدیریت زمان، هوش هیجانی، رازداری، دانش اخلاقی و حساسیت اخلاقی منتهی شد. از بین این مؤلفهها، مؤلفههای مدیریت زمان، هوش هیجانی، دانش اخلاقی و حساسیت اخلاقی دستاورد نوین این پژوهش می باشند. همچنین شاخص جدیدی به مؤلفه رازداری، یعنی الکترونیک شدن پرونده های بیماران افزوده شد. |
بحث و نتیجه گیری: برازش مناسب مدل پیشنهادی پژوهش حاضر میتواند در تدوین الگوهای اخلاقی و برنامههای ملی در سطح وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مفید واقع شود. |
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی دریافت: 1398/11/19 | پذیرش: 1398/11/19 | انتشار: 1398/11/19