دوره 22، شماره 3 - ( 9-1399 )                   جلد 22 شماره 3 صفحات 23-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaee M, Farhadi A, Goodarzi K. Comparison the Effectiveness of Acceptance and Commitment Group Therapy and Social Skills Training on Self-Esteem and Social Phobia Disorder. yafte. 2020; 22 (3) :23-33
URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-3014-fa.html
رضایی محسن، فرهادی علی، گودرزی کورش. مقایسه اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی وگروه درمانی مبتنی بر تعهد و پذیرش بر عزت نفس و اختلال هراس اجتماعی کارمندان. مجله علمی پژوهشی یافته. 1399; 22 (3) :23-33

URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-3014-fa.html


گروه پزشکی اجتماعی، واحد خرم آباد، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
چکیده:   (987 مشاهده)
مقدمه: محیط کاری سالم ارتباط نزدیکی با بهداشت روانی کارکنان خود دارد. همه مشاغل حتی مشاغلی که ظاهر آسانی دارند دارای لحظاتی نفسگیر و پرتنش، مسئولیت و توقع برآوردن انتظارات هستند. طولانی شدن استرس­ های شغلی و فشارهای کاری در نهایت به اختلال روانی فرد منجر خواهد شد. پژوهش حاضر با هدف، مقایسه اثربخشی آموزش مهارت­ های اجتماعی و گروه درمانی مبتنی بر تعهد و پذیرش بر عزت نفس و اختلال هراس اجتماعی کارمندان انجام شد.
مواد و روش­ ها: روش پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه گواه برابر بود. جامعه آماری پژوهش تمامی کارمندان شاغل در ادارات دولتی سطح شهر اراک در 6 ماه دوم سال 1397 بودند. از بین جامعه آماری به روش نمونه­ گیری در دسترس و هدفمند برای 1300 نفر که واجد شرایط بودند (سن 25 تا 60 سال و نداشتن سابقه بیماری روانی) پرسش­نامه هراس اجتماعی کانور (2000) و عزت نفس کوپر اسمیت (1967) تکمیل گردید. از این تعداد 45 نفری که کمترین نمره را در آزمون­ها داشتند به روش نمونه­ گیری تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. سپس برای داوطلبان گروه­ های آزمایش، مداخله (آموزش مهارت ­های اجتماعی و گروه درمانی مبتنی بر تعهد و پذیرش) به عمل آمد. داده­ ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح معناداری 5 درصد تحلیل گردیدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت­ های اجتماعی و درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش به شکل معناداری موجب افزایش عزت نفس و کاهش هراس اجتماعی شد(001/0>p). هم چنین بین دو روش درمانی تفاوت معناداری مشاهده نشد (001/0  p >) .
بحث و نتیجه ­گیری: با توجه به یافته­ های پژوهش، می­توان از روش­های آموزش مهارت­ های اجتماعی و درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش به عنوان روش­ های مؤثر برای کاهش هراس اجتماعی و افزایش عزت نفس در کارمندان استفاده کرد.
متن کامل [PDF 237 kb]   (284 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1399/2/10 | پذیرش: 1399/6/2 | انتشار: 1399/9/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به یافته می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Yafteh

Designed & Developed by : Yektaweb