دوره 12، شماره 2 - ( 12-1389 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی لرستان
چکیده:   (12236 مشاهده)
مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی، تحلیلی از پرسشنامه ای مشتمل بر دو قسمت (مشخصات دموگرافیک اعضای هیات علمی و نظرهای آنان در خصوص شاخص های آموزشی) استفاده گردید. برای تعیین روایی از روایی محتوا و برای تعیین پایایی ابزار از یک مطالعه مقدماتی و تعیین آلفای کرانباخ استفاده شد که ضریب همبستگی 81/0 را نشان داد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار تحلیلی (غیر پارامتری ، اسپیرمن کروسکال والیس ، منویتنی آزمون کای دو) spss ver باتوجه به اینکه در شرایط زندگی امروز، نیازهای جامعه در حال تغییر دایمی هستند، چنین توصیه شده است که ما نیز می بایست در آموزش خود تغییر ایجاد کنیم. نظر به اینکه استفاده از تجربیات مدرسان می تواند نقش مهمی در این خصوص داشته باشد ، در این راستا مطالعه حاضر با هدف تعیین دیدگاه اعضای هیات علمی در مورد بعضی از شاخص های آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال 1387 صورت گرفت. بحث و نتیجه گیری: 9% اعضای هیات علمی، کارگاههای روش تدریس را مناسب با نیازهای آموزشی خود ندانستند ، امااکثریت برگزاری کارگاههایی را به شکل مداوم و متوالی ضروری دانسته اند. همچنین اعضای هیات علمی میزان توجه مستولین به مشکلات آموزشی و هماهنگی رشته تحصیلی با نیاز جامعه ، تصمیمم گیری مشارکتی میزان تناسب تعداد دانشجویان با امکانات و فضای آموزشی و نیروی انسانی را خواستار شدند.. چنین به نظر می رسد که توجه زیاد مسئولین به کمیت و کیفیت کارگاهها و آموزش مداوم و رفع مشکلات آموزشی دانشگاه قابل تاکید است و استفاده از مشارکت بیشتر اعضای هیات علمی در برنامه ریزی آموزشی و مدیریتی توصیه می گردد. یافته ها: از مجموعه اعضای هیات علمی شاعل در دانشگاه، 100 نفر پرسشنامه را تکمیل نمودند. 59% آنان مذکر، محل اشتغال 45% در دانشکده پزشکی، 76% در کارگاههای روش تدریس شرکت کرده بودند و 66.9% کارگاه را با نیازهای آموزشی مدرسان مناسب دانستند. همچنین گذراندن دوره یا واحد خاصی را در خصوص روش تدریس (91% )، برنامه ریزی آموزشی 90 % را برای مدرس الزامی و زمان مناسب آنرا قبل از شروع بکار دانسته اند. مهمترین شاخصهای آموزشی داشتن توان علمی( 82% ) ، هماهنگی رشته تحصیلی با نیاز جامعه ( 73% ) ، مشارکت اساتید در برنامه ریزی آموزشی (72 %) ، تناسب کارگاه با نیاز آموزشی مدرس (62%) ، عدم هماهنگی رشته های آموزشی با نیاز جامعه (54%)، تناسب تعداد دانشجویان با امکانات و فضای آموزشی و نیروی انسانی (68 % ) را بسیار با اهمیت دانستند.
متن کامل [PDF 207 kb]   (3988 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1389/12/14 | انتشار: 1389/12/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.