دوره 6، شماره 1 - ( 3-1383 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 43-50 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asghari-Rodsari E, Mehrdad R, Atarchi-Ashraf M S, Aminian O. An evaluation of Tehran intercity bus drivers’ vision compared with the standards for Iran and Europe. yafte. 2004; 6 (1) :43-50
URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-907-fa.html
اصغری رودسری الهام، مهرداد رامین، عطارچی اشرف میر سعید، امینیان امید. صلاحیت بینایی رانندگان اتوبوس های بین شهری تهران در مقایسه با استانداردهای ایران و اروپا. مجله علمی پژوهشی یافته. 1383; 6 (1) :43-50

URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-907-fa.html


چکیده:   (11349 مشاهده)
مقدمه: با افزایش تعداد وسایل نقلیه جاده‌ای، به کارگیری رانندگانی که از مهارتهای حسی و حرکتی بیشتری دارند برای حصول ایمنی ترافیکی اجتناب ناپذیر است. بینایی یکی از حواسی است که به طور مطلق برای رانندگی ایمن لازم است و تقریباً 95% از ورودی های حسی مغز که برای رانندگی لازم است متعلق به حس بینایی است. به همین منظور در کشورهای مختلف استانداردهایی مقرر شده تا در هنگام صدور و تمدید گواهینامه،سلامت بینایی رانندگان با این استانداردها مطابقت داده شود. هدف از انجام این مطالعه بررسی وضعیت دید رانندگان اتوبوس های بین شهری تهران و مقایسه آن با استانداردهای چهار کشور ایران، انگلستان، فرانسه و فنلاند بود. مواد و روشها: ابتدا تعداد312 نفر از رانندگان شاغل در پایانه های جنوب، شرق، غرب و بیهقی تهران با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. سپس پرسش نامه ای شامل مشخصات فردی و اطلاعات شغلی رانندگان با روش مصاحبه حضوری برای هر یک از شرکت کنندگان تکمیل گردید. سپس معاینه حدت و میدان بینایی با استفاده از چارت اسنلن و آزمون رویارویی (Confrontation) انجام شد و اطلاعات به دست آمده با نرم افزار SPSS و آزمون های آماری مربوط تحلیل گردید. نتیجه گیری: بر اساس یافته های به دست آمده لازم است که با یک بررسی اصولی و علمی استانداردهای قابل قبولی را برای صدور انواع گواهی نامه تدوین کرد. یافته ها: متوسط سن افراد مطالعه شده 78/42 سال و متوسط مدت زمان اشتغال به کار رانندگی آنها 15/18 سال بود.به طور متوسط 19/23 ماه (حدود 2 سال) از آخرین معاینه چشمی آنها گذشته بود که بیشترین علت آن معاینه به هنگام تعویض دفترچه مدت کار و بازرسی سرعت بود. 28/51% افراد بهترین حدت بینایی در حد 10/10 و 71/48% افراد بهترین میدان دید در حد 180 درجه نصف‌النهار افقی داشتند. در مقایسه‌ دید افراد مورد مطالعه با استانداردهای بینایی رانندگی در ایران 6/11% واجد صلاحیت رانندگی نبودند. هم چنین 7/7% با قوانین انگلستان، 7/49% با قوانین فرانسه و 1/17% با قوانین فنلاند واجد استانداردهای بینایی رانندگی نبودند. میانگین سن افراد واجد صلاحیت بینایی برای رانندگی24/42 سال و میانگین سن افراد فاقد صلاحیت بینایی برای رانندگی 88/46 سال بود که با استفاده از آزمون آماری T این اختلاف با 009/0=P از نظر آماری معنی‌دار بود. با استفاده از آزمون آماری Kruskal-Wallis مشخص شد که میزان حدت بینایی در گروه سنی بالای 50 سال کمتر از گروه های سنی 20 تا 50 سال و زیر 20 سال است و این اختلاف با 001/0 P< از نظر آماری معنی دار بود، اختلاف میدان بینایی بین گروه های سنی معنی‌دار نبود.
متن کامل [DOC 146 kb]   (1443 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: ۱۳۹۱/۱۰/۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به یافته می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Yafteh

Designed & Developed by : Yektaweb