چکیده: (13961 مشاهده)
مقدمه: شواهد نشان میدهد که اعتیاد یکی از والدین به مورفین منجر به اختلال در فرآیند یادگیری و حافظه فرزندان
می شود. با توجه به نقش گلوتامات در ناحیه شکنج دندانهای هیپوکامپ بر یادگیری، در این مطالعه اثر اعتیاد یکی از والدین بر غلظت گلوتامات پایه و تحریکی ناحیه شکنج دندانهای فرزندان موش صحرایی مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روشها: در این مطالعه تجربی 20 سرموش صحرایی ماده و8 سرموش صحرایی نر از نژاد ویستار با مصرف خوراکی مورفین با دوز 32 میلی گرم / کیلوگرم، 2بار در روز معتاد شدند. به منظور انجام جفت گیری 20 سر موش ماده معتاد با 8 سر موش نر غیر معتاد و 28 موش نر معتاد با 20 سر موش ماده غیر معتاد در قفسهای جداگانهای قرار گرفتند. پس از رسیدن فرزندان به سن بلوغ مایع خارج سلولی ناحیه شکنج دندانهای آنها در حالت پایه و تحریک الکتریکی ( بافرکانس 10 هرتز و جریان 700 میکرو آمپر) مسیر نفوذی، به روش میکرو دیالیز استخراج و با استفاده از دستگاه HPLC وردیاب فلورسنت اندازهگیری شد. نتایج به صورت میانگین± خطای معیار بیان گردید و نتایج به روش آنالیز واریانس دو طرفه مقایسه شدند.
یافته ها : در فرزندان نر گروه مادر معتاد، غلظت گلوتامات پایه و تحریکی ناحیه شکنج دندانهای هیپوکامپ به ترتیب 04/0±67/0؛
1/0±11/1 ودر فرزندان ماده به ترتیب06/0±47/0؛ 05/0±88/0نانومول بود( 5 =n). مقادیر غلظت های مشابه درگروه پدر معتاد، به ترتیب 15/0±06/1؛ 2/0± 03/2و 05/0±9/0 ؛ 11/0±75/1 نانومول بود( 5 =n).
نتایج نشان داد که در فرزندان هر دو گروه مادر معتاد و پدر معتاد، غلظت گلوتامات خارج سلولی پایه و تحریکی ناحیه شکنج دندانهای نسبت به گروه شاهد حود به طور معنی داری کاهش یافته است. در گروه مادر معتاد میزان گلوتامات پایه و تحریکی در ناحیه شکنج دندانهای در فرزندان ماده کمتر از فرزندان نر بود. میزان گلوتامات پایه و احریکی ناحیه شکنج دندانه ای فرزندان در گروه مادر معتاد به طور معنی داری کمتر از گروه پدر معتاد بود.
نتیجه گیری : با توجه به نتایج این مطالعه میتوان نتیجهگیری کرد که مصرف مورفین میتواند منجربه کاهش غلظت گلوتامات مایع خارج سلولی ناحیه شکنج دندانهای در فرزندان گردد که به نوبه خود میتواند موجب اختلالاتی در روند حافظه و یادگیری شود. بنابر این آگاه کردن افکار عمومی از عواقب اثر اعتیاد بر فرزندان بایستی بیشتر مورد توجه قرارگیرد .
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1391/10/19 | پذیرش: 1400/7/21 | انتشار: 1382/10/25