TY - JOUR T1 - Prevalence of attention deficit hyperactivity disorder in elementary school students TT - میزان شیوع اختلال نقص توجه و بیش فعالی در کودکان دبستانی ‏ شهر خرم آباد‏ JF - Yafteh JO - Yafteh VL - 10 IS - 4 UR - http://yafte.lums.ac.ir/article-1-102-fa.html Y1 - 2009 SP - 44 EP - 49 KW - Attention Deficit Hyperactivity Disorder KW - prevalence KW - children KW - students KW - Khoramabad. N2 - .‏ مقدمه: اختلال رفتاری کمبود توجه بیش فعالی ‏(ADHD)‏ یکی از شایعترین اختلالات روانپزشکی است که در کودکی ‏آغاز می شود و یک مسئله مهم بهداشت روانی جامعه به شمار می رود. آمار نشان می دهد 5-3% کودکان در سن مدرسه ‏مبتلا به ‏ADHD‏ می باشند. وجود مشکلات رفتاری از جمله ‏ADHD‏ اثرات مخربی بر روابط اجتماعی، تحصیلی، شخصیتی و ‏رفتاری افراد در کودکی و بزرگسالی دارد. بنابراین بر آن شدیم پژوهش حاضر را با هدف بررسی شیوع اختلال رفتاری کمبود ‏توجه – بیش فعالی در دانش آموزان دبستانی شهر خرم آباد انجام دهیم. ‏ ‏ ‏.‏ مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه مقطعی است. جامعه آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در ‏سال تحصیلی 84-1383 در پایه‌های اول تا پنجم دبستانهای شهر خرم‌آباد می‌باشد. نمونه ها (945‏N=‏) از 16 مدرسه دولتی ‏و غیردولتی (8 مدرسه دخـترانه، 8 مدرسه پسرانه) بصورت‌ خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ‏ ابزار گردآوری اطلاعات پرسشـنامه استاندارد شده ‏Child Symptom Inventories ‏4‏ (CSI‏4‏)‏ بود. که ابزاری برای ‏غربالگری شایع‌ترین اختلالهای روانپزشکی کودکان. پرسشنامه‌ها در دیداری جداگانه توسط والدین و معلمین تکمیل گردید. ‏سپس با تـوجه به نمره‌گذاری مواردیکه ‏ADHD‏ را نشان می‌دادند توسط روانپزشک معاینه بالینی شدند. سپس نتایج توسط ‏آمار توصیفی و آزمون ‏ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ‏ ‏ ‏.‏ یافته‌ها: در 17/3 درصد افراد مورد پژوهش اختلال رفتاری ‏ADHD‏ گزارش شد که به ترتیب 40 درصد مربوط به اختلال ‏ADHD‏ از نوع بی‌توجهی، 3/33 درصد نوع بیش‌فعال و 6/26 درصد از نوع ترکـیـبی بود. ‏ADHD‏ در پسران بیشتر از ‏دختران گزارش دیده شد (9/4 درصد در برابر 5/1 درصد). بین جنس کودکان و اختلال ‏ ADHDارتـبـاط معـنـی‌دار وجود ‏داشت(005/0‏p M3 ER -