TY - JOUR T1 - Prevalence of Disruptive Behavior Disorders in Elementary-School Students of Khorramabad TT - میزان شیوع اختلالهای رفتار ایذائی در کودکان دبستانی شهر خرم آباد در سال 1384 JF - Yafteh JO - Yafteh VL - 9 IS - 3 UR - http://yafte.lums.ac.ir/article-1-45-fa.html Y1 - 2007 SP - 35 EP - 40 KW - Disruptive Behavior Disorders KW - conduct disorder KW - oppositional defiant disorder KW - prevalence KW - children N2 - مقدمه : اختلالات رفتار ایذائی از شایع‌ترین اختلالات روانپزشکی است که در کودکی آغاز می‌شود و یک معضل مهم بهداشت روانی جامعه به شمار می‌رود. اختلالات رفتار ایذائی اثرات مخربی بر روابط اجتماعی، تحصیلی، شخصیتی و رفتاری افراد در کودکی و بزرگسالی دارد. بنابر این بر آن شدیم پژوهش حاضر را با هدف بررسی شیوع اختلالات رفتار ایذائی در دانش‌آموزان دبستانی شهر خرم‌آباد انجام دهیم. مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه Cross- Sectional است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان مشغول به ‌تحصیل سال1384 در پایه‌های اول تا پنجم دبستان‌های شهر خرم‌آباد می‌باشد. (943 N= ). 16 مدرسه دولتی و غیردولتی (8 مدرسه دخـترانه، 8 مدرسه پسرانه) بصورت خوشه‌ای و چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشـنامه استاندارد شده Child Symptom Inventories-4 (CSI-4) است که ابزاری است برای غربالگری شایع‌ترین اختلالهای روانپزشکی کودکان. پرسشنامه‌ها در دیداری جداگانه توسط والدین و معلمین تکمیل گردید. سپس نتایج توسط آمار توصیفی و آزمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: از مجموع 943 نمونه، 4/21% دارای اختلال‌های رفتار ایذائی می‌باشند (7/17% اختلال‌ها بی‌اعتنایی مقابله‌ای و 7/3% اختلال سلوک). این میـزان در پسـران دو برابر دختـران بوده است (7/28% در مقابل 4/14%). بیشترین میزان اختلال رفتار ایذائی به ترتیب در پایه‌های سوم، چهـارم و پنجم و کمترین میزان در پایه دوم بود. همچنین بـین شیوع اختلالات رفتار ایذائی با جنس (P M3 ER -