AU - Salarifar, mohammad hosein AU - Pouretemad, hamid reza TI - The relationship between metacognitive beliefs and anxiety and depression disorder PT - JOURNAL ARTICLE TA - Yafteh JN - Yafteh VO - 13 VI - 4 IP - 4 4099 - http://yafte.lums.ac.ir/article-1-640-fa.html 4100 - http://yafte.lums.ac.ir/article-1-640-fa.pdf SO - Yafteh 4 AB  - مقدمه: باورهای فراشناختی با اختلال‌های هیجانی تعامل دارد واین موضوع می تواند در برنامه های آموزشی و مداخلات روان شناختی، مورداستفاده قرارگیرد. هدف این پژوهش، بررسی رابطه باورهای فراشناختی با اختلال افسردگی و اضطراب بود. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضراز نوع همبستگی است. ابتدا تعداد 140 نفر بصورت خوشه ای انتخاب شدند. آنان سه پرسشنامه‌" باورهای فراشناختی کارت رایت-هاتون، اضطراب کتل و افسردگی بک" را تکمیل کردند. سپس داده های مربوط به 117 نفر( 84 مردو 33زن) با میانگین سنی 31 سال و 6 ماه وبا انحراف استاندارد 8/6 با استفاده از روش رگرسیون چند متغیری ، تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که باورهای فراشناختی با اختلال افسردگی و اضطراب رابطه‌ای‌ مثبت دارد. میزان همبستگی باورهای فراشناختی با اضطراب 59/0و با افسردگی 67/0است. مؤلفه‌های باور در مورد غیرقابل کنترل بودن و باور در مورد کفایت شناختی می تواند،40 درصد از واریانس اضطراب و 50 درصداز واریانس افسردگی را پیش بینی کند. علاوه براین، مؤلفه‌های باور در مورد غیرقابل کنترل بودن و باور در مورد کفایت شناختی با"اضطراب صفت" و مؤلفه باور در مورد غیرقابل کنترل بودن با"اضطراب حالت" رابطه ای مثبت دارد. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش همسو با تحقیقات پیشین، نشان می دهد که در نظر گرفتن باورهای فراشناختی در برنامه های آموزشی و مداخلات روان شناختی، می تواند در پیشگیری از اختلالات هیجانی ، کاهش و درمان آنها مؤثر باشد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - Yafteh PG - 29 PT - Research YR - 2012