RT - Journal Article T1 - Study of supervising control over the foodstuff offered to the students, and nutritional-hygienic knowledge of the parents and educators at the primary schools located in the district of population research station of khorramabad city in the school year 2007-2008 JF - Yafteh YR - 2011 JO - Yafteh VO - 12 IS - 3 UR - http://yafte.lums.ac.ir/article-1-339-fa.html SP - 79 EP - 87 K1 - Supervision K1 - Nutritive substances K1 - Primary school children K1 - Nutritional and hygienic Knowledge K1 - Parents and educators K1 - Khorramabad. AB - تغذیه مناسب از مهم ترین نیازهای تامین سلامت جسمی، فکری و به عبارتی رکن اساسی سلامت جامعه است. ارائه رژیم غذایی مناسب به کودکان، نگهداری و توزیع مطلوب، همچنین کنترل محل نگهداری و توزیع مواد غذایی در مدارس بسیار مهم است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی کنترل و نظارت بر نحوه عرضه و توزیع مواد غذایی به دانش آموزان و میزان آگاهی تغذیه ای بهداشتی اولیاء و مربیان مدارس ابتدایی خرم آباد انجام گرفت. وکارشناسان بهداشت اهمیت دارد. یافته ها: از مجموع 39 مدرسه 7/29 درصد دارای بوفه بودند از این تعداد تنها 5/40 درصد دارای مربی بهداشت بودند. تعداد دانش آموزان مدارس مزبور به طور میانگین 6/107±7/175 بوده که از 53 تا 454 نفر متغیر بوده است. سطح آگاهی اولیاء و مربیان مدارس نسبت به نحوه نظارت و کنترل بر عرضه مواد غذایی در بوفه ها 5/61 درصد نسبتا خوب بودند به طوری که بین دارا بودن بوفه و آگاهی اولیاء و مربیان مدارس نسبت به نحوه نظارت و کنترل بر عرضه و توزیع مواد غذایی ارتباط معنی داری وجود داشت (025/0 = P) . نظارت کارشناسان بهداشتی بر عرضه مواد غذایی در بوفه ها 5/14 درصد در حد ضعیف بوده است. بحث و نتیجه گیری: این بررسی نشان دادداشتن مکانی مناسب وبهداشتی برای عرضه وتوزیع مواد غذائی درمدارس ضروری است .باتوجه به نیاز دانش اّموزان به میان وعده غذائی مناسب در محیط مدرسه نظارت بیشتر مسئولین مدرسه مواد و روش ها: مطالعه حاضر با روش توصیفی- مقطعی روی 39 مدرسه ابتدایی با 5695 دانش آموز دختر و پسر پایه های اول تا پنجم دبستان های ناحیه یک شهرستان خرم آباد انجام شد .برای بررسی وضعیت نظارت بر عرضه و توزیع مواد غذایی به دانش آموزان و سنجش میزان آگاهی های تغذیه ای بهداشتی اولیاء و مربیان سرشماری به عمل آمد و نمونه ها ی والدین از طریق تلفیقی از نمونه گیری طبقه ای، خوشه ای دو مرحله ای و سرانجام سیستماتیک انتخاب شدند.ابزار جمع آوری اطلاعات از طریق دو پرسشنامه خودساخته بود که با مراجعه حضوری, مشاهده و مصاحبه تکمیل گردید . سپس جهت توصیف داده ها از جداول توزیع فراوانی و آزمون های استقلال مجذور کای دو و نیز از نرم افزار SPSS نسخه 15 استفاده شد. LA eng UL http://yafte.lums.ac.ir/article-1-339-fa.html M3 ER -