@ARTICLE{Ghazi, author = {Ghazi, SHirin and Hasanvandi, Saba and Ghadampour, Ezato lah and }, title = {Prediction of test anxiety and academic self-handicapping based on alexithymia}, volume = {19}, number = {4}, abstract ={مقدمه: هدف این مطالعه پیش ­بینی اضطراب امتحان و خود ناتوان­سازی تحصیلی براساس الکسی ­تایمیا در دانش ­آموزان با ناتوانی خواندن بود. مواد و روش­ها: این مطالعه از نوع همبستگی است. جامعه آماری تمامی دانش ­آموزان با ناتوانی خواندن شهرستان خرم­ آباد در سال 94-95 بود. به منظور برآورد حجم نمونه از روش پیشنهادی کوهن استفاده شد و از میان دانش­ آموزان ارجاع داده شده به هسته آموزش و پرورش خرم­آباد براساس تشخیص متخصصان این حوزه، در مجموع 112 نفر واجد ملا ک ­های شرکت در مطالعه بودند. دانش ­آموزان پرسشنامه ­های اضطراب امتحان، خود ناتوان­ سازی و الکسی­ تایمیا را تکمیل کردند. برای تحلیل داده ­ها از تحلیل رگرسیون استفاده شد. داده­ ها با استفاده از نرم افزار آماری spss نسخه 18 تحلیل شدند. یافته ­ها: نتایج نشان داد همبستگی بین متغیرهای پژوهش معنادار بود (p>0.001). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد الکسی­ تایمیا قادر به پیش­بینی 54/. از کل واریانس اضطراب امتحان و خودناتوان­سازی تحصیلی است(001/0>P). }, URL = {http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2394-fa.html}, eprint = {http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2394-fa.pdf}, journal = {scientific magazine yafte}, doi = {}, year = {2017} }