%0 Journal Article %A KHaksarian, Mojtaba %A Hasanvandi, Saba %A Piri, Roghayeh %A Sohrabifard, Mohammad Mahdi %T A Comparision of the Effect Neurofeedback on the Improvement of the Executive Functions of Individuals with ADHD and Epilepsy %J scientific magazine yafte %V 22 %N 1 %U http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2863-fa.html %R %D 2020 %K neurofeedback, executive functions, hyperactivity-deficit attention, epilepsy, %X مقدمه: امروزه نوروفیدبک به عنوان روشی نوین در بهبود علائم بیش ­فعالی و صرع مورد استفاد قرار می­ گیرد. میزان کارآمدی این روش نوین درمانی در اختلالات گوناگون مورد بررسی قرار گرفته است. هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی این درمان در مبتلایان به بیش فعالی و صرع است. مواد و روش ­ها: این پژوهش نیمه ­­آزمایشی با پیش ­آزمون و پس ­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه این پژوهش را تمام کودکان مبتلا به ADHD و صرع در شهر کرج تشکیل دادند. نمونه این پژوهش شامل 60 کودک (15 نفر مبتلا به ADHD، 15 نفر مبتلا به صرع و 30 نفر گروه کنترل) به روش نمونه­ گیری تصادفی انتخاب شدند. در پیش ­آزمون سیاهه رتبه ­بندی رفتاری کارکردهای اجرایی (گویا، ایسکویت، گوی و کنورتی، 2000) برای کودکان تکمیل شد. این ابزار دیدگاه معلم را درباره رفتارهای دانش ­آموز در حوزه کارکردهای اجرایی منعکس می ­کند. در واقع ین ابزار، ابزاری برای غربالگری مشکلات کارکردهای اجرایی فراهم می­ کند. کارکردهای اجرایی قابل سنجش در این سیاهه شامل بازداری، انعطاف­پذیری، کنترل هیجانی، آغازگری، حافظه کاری، برنامه­ریزی/ سازماندهی، ساماندهی مواد و نظارت است. جهت اجرای پژوهش، برنامه بتا/ تتا برای همه آزمودنی­ها استفاده شد. هدف افزایش امواج تتا و کاهش امواج بتا بود. پس از پایان 10 جلسه (5 هفته و هر هفته دو جلسه) اجرای نوروفیدبک، مجدد سیاهه اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و برای استنباط داده­ ها از روش کوواریانس تک متغیری استفاده شد. نسخه 18 نرم افزار اماری spss جهت تحلیل داده ­ها استفاده شد. یافته ­ها: یافته­ های پژوهش نشان داد نمرات کارکردهای اجرایی در پیش­ آزمون و پس ­آزمون گروه­ های مورد مطالعه تفاوت معنادار دارد (P<0.001). همچنین ضریب تأثیر درمان نوروفیدبک بر بهبود کارکردهای اجرایی در گروه ADHD در مقایسه با گروه مبتلا به صرع و گروه کنترل بالاتر است (P<0.001). بحث و نتیجه­ گیری: برمبنای یافته ­های به دست آمده، تأثیر نوروفیدبک در مبتلایان به ADHD و صرع موثر و متفاوت است. بنابراین، استفاده از نوروفیدبک در بهبود کارکردهای اجرایی مبتلایان به ADHD کارآمدتر است. این نتایج می­تواند در حوزه درمان بیش­ فعالی با استفاده از روش ­های نوین موثر باشد. %> http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2863-fa.pdf %P 13-24 %& 13 %! %9 Research %L A-10-1756-9 %+ Department of Psychology, Faculty of Humanistic Sciences, Khorramabad Branch, Islamic Azad University, Khorramabad, Iran, %G eng %@ 1563-0773 %[ 2020