%0 Journal Article %A Hosseinabadi, Reza %A Gholami, Mohammad %A Mirzayeesharifi, somayyeh %A Biranvand, Shoorangiz %A Anbari, Khatereh %A Tarverdian, Akram %T The comparison of perfomance and feedback of nursing students on Objective structured clinical examination (OSCE) and Traditional methods %J scientific magazine yafte %V 20 %N 4 %U http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2738-fa.html %R %D 2019 %K Evaluation, Nursing student, OSCE, Emergency Nursing, %X مقدمه: ارزشیابی مهارت­ های بالینی یکی از اجزای مهم فرایند آموزش دوره پرستاری است. این مطالعه با هدف مقایسه عملکرد و بازخورد دانشجویان پرستاری در آزمون­های­ بالینی ساختارمند عینی (آسکی) و سنتی انجام گردید. مواد و روش ­ها: در این پژوهش نیمه تجربی که در سال 1396 انجام پذیرفت، تعداد 124 نفر از دانشجویان ترم 6 پرستاری به روش سرشماری انتخاب و به روش تصادفی به صورت مساوی به دو گروه سنتی و گروه آزمون بالینی ساختارمند عینی (آسکی) تقسیم شدند. سپس مهارت­ های بالینی آنها در پرستاری اورژانس با استفاده از چک لیست ارزیابی گردید. پس از آزمون بازخورد آنها در خصوص دو روش ارزشیابی با استفاده از پرسشنامه ارزیابی شد.داده ­ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون ­های تی­مستقل و کای­دو تحلیل گردید. یافته ­ها: یافته ­ها نشان داد نمره مهارت ­های باز کردن راه هوایی، مانیتورینگ و ارایه شوک، فشردن قفسه ­سینه و همین­طور نمره کل عملکرد دانشجویان گروه آسکی بصورت معنی­داری بالاتر بود (05/0>P ). همچنین، نمره بازخورد دانشجویان در گروه آسکی از نظر مرتبط بودن با اهداف دوره، منصفانه ­بودن، ­تاثیر بر قدرت تصمیم­ گیری در شرایط بحرانی، عادلانه­ بودن و سنجش سطح وسیعی از اطلاعات در مقایسه با دانشجویان گروه سنتی بالاتر بود (05/0>P ). بحث و نتیجه ­گیری: یافته ­های این مطالعه حاکی از عملکرد بهتر دانشجویان در گروه آسکی و بازخورد بهتر آنها نسبت به آزمون آسکی در مقایسه با روش سنتی بود. توصیه می­ شود جهت ارزشیابی مهارت­ های بالینی دانشجویان پرستاری از آزمون بالینی ساختارمند عینی استفاده شود. %> http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2738-fa.pdf %P 51-62 %& 51 %! %9 Research %L A-10-182-3 %+ Social Determinants of Health Research Center, Lorestan University of Medical Sciences, Khorramabad, Iran %G eng %@ 1563-0773 %[ 2019