AU - Naserinia, Sajad AU - Sohrabi Fard, Mohammad Mehdi TI - The effectiveness of self-control strategies training on self-compassion and emotion regulation in adults suffering from attention deficit hyperactivity disorder PT - JOURNAL ARTICLE TA - Yafteh JN - Yafteh VO - 21 VI - 3 IP - 3 4099 - http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2859-fa.html 4100 - http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2859-fa.pdf SO - Yafteh 3 AB  - مقدمه: اختلال نقص توجه-بیش فعالی یک اختلال عصبی-رشدی می باشد که با سه ویژگی اصلی یعنی نارسایی توجه، بیش­ فعالی و تکانشگری همراه است. هدف از انجام این مطالعه بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای خودمهارگری در بهبود شفقت خود و نظم­جویی هیجان در بزرگسالان مبتلا به اختلال نقص توجه_ بیش فعالی شهر خرم آباد بود. مواد و روش ­ها: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون_ پس آزمون_ پیگیری با گروه کنترل می­باشد. نمونه مورد نظر شامل 30 مرد مبتلا به اختلال نقص توجه_ بیش فعالی شهر خرم آباد بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایشی برنامه راهبردهای خودمهارگری را به مدت ده جلسه گروهی دریافت کردند. در حالی که گروه کنترل تا پایان پژوهش هیچ­گونه مداخله­ ای دریافت نکرد. برای جمع آوری اطلاعات از مقیاس درجه بندی نقص توجه_ بیش فعالی بزرگسالان (BAARS-IV)، مقیاس شفقت خود (SCS) و مقیاس نظم ­جویی هیجان (ERS) و برای تحلیل از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. یافته ­ها: نتایج نشان داد تفاوت معنی داری از نظر شفقت خود و نظم­جویی هیجان بین افراد گروه آزمایشی و گروه کنترل در پس آزمون و پیگیری وجود دارد. بحث و نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج تحقیق می­توان گفت آموزش راهبردهای خودمهارگری تلویحات کاربردی مفیدی در درمان و پیشگیری از اختلال نقص توجه_ بیش فعالی بزرگسالان ارائه می­ دهد. CP - IRAN IN - Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran LG - eng PB - Yafteh PG - 105 PT - Applicable YR - 2019