AU - Veiskarami, Hasanali AU - KHodaei, Sajad AU - GHazanfari, Firoozeh TI - A Comparison of the Effectiveness of Metacognitive Group Therapy and Acceptance and Commitment Therapy on the Cognitive Distortions of Students with Social Anxiety Disorder PT - JOURNAL ARTICLE TA - Yafteh JN - Yafteh VO - 21 VI - 4 IP - 4 4099 - http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2887-fa.html 4100 - http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2887-fa.pdf SO - Yafteh 4 AB  - مقدمه: این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی گروه‌درمانی فراشناختی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحریف­ های شناختی و نشانگان اضطراب اجتماعی دانشجویان انجام شد. مواد و روش ­ها: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی است که با طرح پیش­ آزمون- پس­ آزمون و پیگیری 2 ماهه اجرا شده است. نمونه آماری این پژوهش شامل 60 نفر از دانشجویان مبتلا به اضطراب اجتماعی داوطلب شرکت در مداخله بودند، که به روش نمونه­ گیری تصادفی از بین 1500 نفر دانشجویان بر اساس نمرات اضطراب اجتماعی و مصاحبه بالینی ساختار یافته انتخاب و به‌ صورت تصادفی در سه گروه؛ درمان فراشناختی، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و گروه گواه گمارده شدند. آزمودنی های گروه آزمایشی درمان فراشناختی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد را به صورت گروهی در 10 جلسه دریافت کردند. هر سه گروه در مرحله پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری به پرسشنامۀ اضطراب اجتماعی واتسون و فرند (1969) و تحریف های شناختی حمام چی و همکاران (2004) پاسخ دادند. داده ­های جمع‌آوری‌شده با استفاده از از روش تحلیل کوواریانس با اندازه­ گیری مکرر تجزیه‌ و تحلیل شدند. یافته ­ها: نتایج نشان داد که گروه‌درمانی فراشناختی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحریف­ های شناختی و نشانگان اضطراب اجتماعی دانشجویان اثربخش هستند (001/0≥P). همچنین نتایج در مرحله پیگیری حفظ شدند. بحث و نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج به‌دست‌آمده می­توان از این مداخله­ ها در کنار درمان دارویی و دیگر درمان‌های مبتنی بر شواهد برای افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی به‌عنوان روش ­های‌ درمانی مفید و مکمل استفاده نمود. CP - IRAN IN - Department of Psychology, Faculty of Litrature and Humanities, Lorestan University LG - eng PB - Yafteh PG - 86 PT - Applicable YR - 2020