%0 Journal Article %A Beyranvand, Amin %A Roghanian, Emad %A Shoja, Ahmad %T Provide a simulation model to evaluate, improve performance and reduce waiting time for patients in emergency department Khorramabad Nomadic Martyrs Educational and Medical Center %J scientific magazine yafte %V 22 %N 4 %U http://yafte.lums.ac.ir/article-1-3102-fa.html %R %D 2021 %K Simulation, Model, Emergency Department, Evaluation, Performance Improvement, Patient Waiting Time, Arena Software, %X مقدمه: از آنجایی که بخش اورژانس به عنوان بخش حیاتی و مهم هر بیمارستان محسوب می‏ شود لذا بررسی فرآیندهای ارائه خدمات در بخش اورژانس نقش بسزایی در رضایت بیماران دارد. هدف در این تحقیق شناسایی عوامل تأثیرگذار بر عملکرد بخش اورژانس، تعیین گلوگاه­ های موجود و ارائه راهکار­های مناسب برای بهبود عملکرد و کاهش زمان انتظار بیماران با استفاده از رویکرد شبیه ‏سازی می‏ باشد. مواد و روش ­ها: این تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری این تحقیق کلیه مراجعان به بخش اورژانس مرکز آموزشی درمانی شهدای عشایر خرم ‏آباد در بازه زمانی سه ماهه بود که به صورت مقطعی روی 200 بیمار انجام شد. ابتدا فرآیندهای بخش اورژانس احصا و شناسایی گردید و سپس زمان ورود بیماران و زمان ارائه خدمات فرآیندهای بخش اورژانس در یک بازه سه ماهه به صورت تصادفی در سه نوبت کاری صبح، عصر و شب سنجش گردید. سپس وضعیت موجود با استفاده از نرم‏افزار Arena طراحی و شبیه‏ سازی گردید. با اجرای مدل شبیه ‏سازی شده، گلوگاه‏ های بخش اورژانس شناسایی و 6 سناریو برای رفع گلوگاه‏ ها، بهبود عملکرد اورژانس و کاهش زمان انتظار بیماران طراحی و اجرا شد و نتایج مقایسه و تحلیل گردید. یافته­ ها: بر اساس خروجی مدل شبیه ‏سازی شده، فرآیندهای آزمایشگاه، ترخیص و سونوگرافی - رادیولوژی به طور متوسط با 174، 71 و 27 دقیقه صف انتظار به عنوان گلوگاه ­های اصلی شناسایی شدند. بر این اساس 6 سناریو طراحی شده، در مدل شبیه‏سازی اجرا شد. با توجه به نتایج شبیه ‏سازی سناریو F با کاهش متوسط 8/1 ساعت، دارای بیشترین کاهش متوسط زمان انتظار و سناریو C با کاهش زمان انتظار 6/0 ساعت دارای کمترین کاهش متوسط زمان انتظار بیمار نسبت به سایر سناریوها بودند. هم­چنین سناریو B کمترین و سناریو F بیشترین خروجی بیمار را نسبت به سایر سناریو‏ها داشتند و این در حالی است که سناریو C که کمترین کاهش در زمان انتظار بیماران را داشت، دارای افزایش 67/11 درصد خروجی بیمار در مقایسه با وضعیت فعلی بود. بحث و نتیجه­ گیری: سناریو F، E و A به ترتیب نتایج بهتری نسبت به سایر سناریو‏ها داشتند و با توجه به محدودیت‏ های منابع و هزینه در سناریوهای F و E، اجرای سناریو A (اضافه کردن 2 نفر کارشناس آزمایشگاه) که منجر به کاهش متوسط زمان انتظار بیماران به مدت 43/1 ساعت نسبت به وضع موجود می‏ شود، توصیه می‏ گردد. %> http://yafte.lums.ac.ir/article-1-3102-fa.pdf %P 1-13 %& 1 %! %9 Applicable %L A-10-2788-1 %+ Department of Industrial Engineering, Khajeh Nasir Toosi University of Technology, Tehran, Iran %G eng %@ 1563-0773 %[ 2021