%0 Journal Article %A Malekshahi, Farideh %A Farhadinia, Masoud %A Qulipor, Parvaneh %A Jalilvand, Mania %T Relationship learning strategies and academic self-efficacy with academic achievement of students in Lorestan University of Medical Sciences in 2016 %J scientific magazine yafte %V 19 %N 5 %U http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2558-fa.html %R %D 2018 %K Cognitive & Metacognition Strategies, Academic Self-Efficacy, Students, Academic Achievement, %X مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی رابطه راهبردهای یادگیری و خود کارآمدی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال تحصیلی 1395 انجام شد. مواد و روش‌ ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان (2200 نفر) بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 330 نفر تعیین شد که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای­ نسبی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌های استاندارد راهبردهای یادگیری پینتریچ و دیگروت، خود کارآمدی تحصیلی جیکنز و مورگان و معدل دانشجویان بود. داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به روش گام به گام تجزیه و تحلیل شدند. یافته ­ها: نتایج نشان داد که رابطۀ مثبت و معنا‌داری بین راهبردهای یادگیری و خود کارآمدی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که راهبردهای یادگیری و ابعاد خود کارآمدی تحصیلی حدود 12 درصد نمرات پیشرفت تحصیلی دانشجویان را تبیین می­کنند. بحث و نتیجه ­گیری: نتایج این پژوهش بیانگر تأثیر چشمگیر راهبردهای یادگیری (شناختی و فراشناختی) و خود کارآمدی تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان بود. %> http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2558-fa.pdf %P 9-17 %& 9 %! %9 Research %L A-10-78-6 %+ , Social Medicine., Faculty of Medicine, Lorestan University of Medical Sciences, Khorramabad, Iran %G eng %@ 1563-0773 %[ 2018