scientific magazine yafte
مجله علمی پژوهشی یافته
yafte
Medical Sciences
http://yafte.lums.ac.ir
72
journal72
1563-0773
2981-0779
10.18869/acadpub.yafte
en
jalali
1388
1
1
gregorian
2009
4
1
11
2
online
1
fulltext
fa
تأثیر مداخلات آموزشی - حمایتی بر استرس مادران دارای نوزاد نارس و طول مدت بستری
Effect of educational- supportive interventions on premature infants’ lentgh of hospitalization and maternal stress
پژوهشي
Research
<div align=right><table dir=rtl cellspacing=0 cellpadding=0 width=593 align=right border=0><tbody><tr><td valign=top width=593><p> <i> Ø </i><strong>مقدمه: </strong><strong>تولد نوزاد نارس شوک بسیارزیادی به والدین ایجاد می کند، </strong><strong>مادران اضطراب ،عصبانیت، استرس و سوگواری را تجربه می کنند ،متعاقب استرس آسیب دیدگی روانی و افسردگی ایجاد می شود علیرغم آمار بالای تولد نوزاد نارس در کشورمان و استرس بالای والدین ، مطالعه ی ثبت شده ای در زمینه استرس مادران وجود ندارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخلات آموزشی- حمایتی بر استرس مادرانی که نوزاد آنها نارس متولد شده است و طول مدت بستری انجام شده است </strong><strong>. </strong><strong></strong></p></td></tr><tr><td valign=top width=593><p> <i> Ø </i><strong>مواد و روش ها </strong><strong>: </strong><strong>پژوهش حاضر مطالعه ی نیمه تجربی است که در سال 1386، در بیمارستان آموزشی امام خمینی شهر اهواز انجام شد. </strong><strong></strong><strong>در گروه مداخله (30 </strong><strong>n= </strong><strong>) و گروه کنترل (30 </strong><strong>n= </strong><strong>) از مادران نوزادان نارس تک قلو، بدون سابقه ی تولد نوزاد نارس به روش تصادفی انتخاب و در مطالعه شرکت کردند.سطح استرس مادران در روز اول تولد با پرسشنامه ی محقق ساخته سنجیده شد، </strong><strong></strong><strong>گروه مداخله برنامه حمایتی - آموزشی شامل آموزش مراقبت از نوزاد به مادر، مشارکت مادر در مراقبت از نوزاد، پیگیری سیر درمان و اطلاع رسانی به مادر و آموزش ترخیص را دریافت کردند. آموزش برنامه در 3 </strong><strong>– </strong><strong>2 جلسه با کمک فیلم آموزشی نحوه ی مراقبت از نوزاد نارس (ساخته ی پژوهشگر)و کتابچه ی آموزشی انجام شد در سن یک ماهگی نوزادان،پرسشنامه ی استاندارد تنیدگی والدینی ( </strong><strong>PSI </strong><strong>) در اختیار واحدهای مورد پژوهش قرار گرفت. یافته ها از طریق نرم افزار </strong><strong>SPSS </strong><strong>آزمون کای دو ، من ویتنی و </strong><strong>t </strong><strong>مستقل مقایسه شدند. </strong><strong></strong></p></td></tr><tr><td valign=top width=593><p> <i> Ø </i><strong>یافته ها: </strong><strong></strong><strong>توزیع میانگین نمرات استرس واحدهای مورد پژوهش قبل از </strong><strong>مداخله </strong><strong>در گروه مورد و شاهد اختلاف معنی دار آماری نشان نمی دهد (66/0 </strong><strong>p= </strong><strong>) پس از مداخله آزمون آماری من ویتنی بین میانگین نمرات استرس واحدهای مورد پژوهش در دو گروه مورد و شاهد اختلاف معنی دار آماری نشان می دهد (00/0 </strong><strong>p= </strong><strong>). طول مدت بستری اختلاف معنی دار اماری در دو گروه مور و شاهد نشان نداد (96/0 </strong><strong>p= </strong><strong>). </strong></p></td></tr><tr><td valign=top width=593><p> <i> Ø </i><strong>بحث و نتیجه گیری: </strong><strong>اجرای برنامه مداخلات آموزشی- حمایتی استرس مادران نوزاد نارس را به میزان قابل توجهی کاهش داده و روی طول مدت بستری به علت کوتاه بودن مدت مطالعه اثرگذار نبود. </strong></p></td></tr><tr><td valign=top width=593><p> <i> </i><strong></strong><strong></strong></p></td></tr></tbody></table></div>
<p> <strong><i> Background: </i></strong>The sudden unexpected delivery of a premature infant is an extreme shock to parents. Some reports have found this to be risk factor for later behavioral problems. Mothers need support and education, there are however few studies and conflicting results. </p><p> The purpose of this study was to determine the effect of nursing supportive interventions on length of hospitalization and maternal stress. </p><p> <strong><i> Materials and Methods: </i></strong>This semi experimental study was carried out in Ahvaz Emam Khomeini educational hospital on 60 mothers (case: 30, control: 30) of singleton preterm infants, free of known congenital abnormality, to determine the effects of nursing supportive intervention program on length of hospitalization of preterm infants and maternal stress. Baseline data was collected in both groups one day after delivery. Intervention group received nursing supportive intervention program that was an educational- supportive program, involved the birth after discharge of preterm. Educational portion did with video and booklet within 2 to 3 sessions. At the first month of infant’s age, the parenting stress index (PSI) questionnaires were distributed among the mothers and then data were compared using SPSS software, X2 test, Mann-whitney and indepent t tests. </p><p> <strong><i> Results: </i></strong>Baseline stress in mothers was measured by stress test, but no significant difference was observed in both groups (p=0.66). After intervention, Mann-whitney test showed significant statistical difference(p=0.001).T test didn show significant difference between two groups on the length of hospitalization. </p><p> <strong><i> Conclusion: </i></strong>This supportive educational intervention program reduced maternal stress and had no effect on the length of hospitalization of preterm infants. </p><p> <strong><i> </i></strong> </p>
مداخلات حمایتی ، استرس مادری، نوزاد نارس
Supportive intervention, Maternal stress, Premature infants
67
73
http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-104&slc_lang=fa&sid=1
kobra
Karami
کبری
کرمی
karamihealth87@yahoo.com
720031947532846004821
720031947532846004821
Yes
shahnaz
Rostami
شهناز
رستمی
720031947532846004822
720031947532846004822
No
fataneh
Ghadirian
فتانه
قدیریان
720031947532846004823
720031947532846004823
No