scientific magazine yafte
مجله علمی پژوهشی یافته
yafte
Medical Sciences
http://yafte.lums.ac.ir
72
journal72
1563-0773
2981-0779
10.18869/acadpub.yafte
en
jalali
1394
9
1
gregorian
2015
12
1
17
3
online
1
fulltext
fa
ضرورت اجرای طرح ادغام افقی علوم پایه و رضایتمندی استادان و دانشجویان از اجرای طرح
The necessity of implantation of horizontal integration plan of basic sciences and university academic staff and students, satisfaction
پژوهشي
Research
<p>مقدمه: ادغام به عنوان یک تحول در آموزش پزشکی در دانشگاههای جهان مطرح است و گذر از سیستم سنتی و تعریف جدید از آموزش پزشکی براساس نیازهای این دوره مطرح است. هدف این مطالعه ارزیابی نظرات و دیدگاههای اعضاء هیات علمی و دانشجویان پزشکی درگیر در پروژه ادغام علوم پایه می باشد. مواد و روشها: این مطالعه یک مطالعه مقطعی بوده که در نیمه دوم سال 1393 در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام شد. 10 استاد درگیر در اجرای طرح ادغام افقی و نیز 130 دانشجوی پزشکی مقطع علوم پایه در این مطالعه وارد شدند و با پرسشنامه هایی که روایی و پایایی آنها تایید شده بود، مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها: حدود 40٪ اساتید ضرورت طرح ادغام جهت تسهیل یادگیری دانشجویان و ضرورت طرح ادغام جهت درک بهتر مطالب و برقراری ارتباط بین دروس عملی و نظری را زیاد می دانستند و 70٪ اساتید ضرورت طرح ادغام جهت تطبیق این دروس با مسائل بالینی را زیاد می دانستند. بر اساس آزمون همبستگی پیرسون بین معدل کل و میزان رضایت از طرح ادغام دروس علوم پایه ارتباط معنادار دیده شد. دانشجویانی که معدل بیشتری داشتند میزان رضایتشان از طرح ادغام نیز بیشتر از سایر دانشجویان بود. بحث و نتیجهگیری: ادغام دروس علوم پایه جهت تطبیق دروس پزشکی در مقطع علوم پایه با مسائل بالینی مهم بوده ولی همچنان با مشکلاتی نظیر جلب رضایتمندی اساتید و دانشجویان در روش و ماهیت ادغام مواجه است که احتیاج به تحقیق بیشتری دارد.</p>
<p class="MsoNormal" style="TEXT-ALIGN: justify MARGIN: 0cm -4.05pt 0pt 0cm"><font size="3"><font face="Times New Roman"><b><i><span lang="EN" style="mso-ansi-language: EN">Background:</span></i></b><span lang="EN" style="mso-ansi-language: EN"> <span style="LETTER-SPACING: -0.2pt">Integration as a chang in medical education is propounded in the world,s universities and transition from traditional system and a new definition of medical education is under consideration in this period. The aim of this study was to evaluate the opinions and perspectives of academic staff and medical students who involved in the integration of medical basic sciences project for better evaluation and planning</span></span><span dir="rtl" lang="AR-SA" style="LETTER-SPACING: -0.2pt mso-ansi-language: EN">.</span></font></font></p>
<p></p>
<p></p>
<p class="MsoNormal" style="TEXT-ALIGN: justify MARGIN: 0cm -4.05pt 0pt 0cm"><font face="Times New Roman"><b><i><span lang="EN" style="LETTER-SPACING: -0.2pt mso-ansi-language: EN"><font size="3">Materials and Methods:</font></span></i></b><span lang="EN" style="LETTER-SPACING: -0.2pt mso-ansi-language: EN"><font size="3"> A cross-sectional study was conducted at Lorestan university of medical sciences in 2014. The perception of faculty member’s methodologies and active learning were obtained from130<span dir="rtl"> </span></font><font size="3">students and 10 faculty members using a valid and reliable questionnaire. </font></span></font></p>
<p></p>
<p></p>
<p class="MsoNormal" style="TEXT-ALIGN: justify MARGIN: 0cm -4.05pt 0pt 0cm"><font face="Times New Roman"><b><i><span lang="EN" style="LETTER-SPACING: -0.2pt mso-ansi-language: EN"><font size="3">Results:</font></span></i></b><span lang="EN" style="LETTER-SPACING: -0.2pt mso-ansi-language: EN"><font size="3"> About 40% of the university professors believed that the necessity of integration plan to facilitate learning and its necessity for better understanding of educational material and connection among theoretical and practical courses is high, while 70% of the professors considered the necessity of integration plan to adjust these lessons and clinical issues is high.<span style="mso-spacerun: yes"> </span></font><font size="3">Based on Pearson correlation test there is a significant relationship between total mean and the degree of satisfaction of basic sciences lesson integration plan. Those students who had gained higher mean expressed higher satisfaction of integration plan in comparison to other students.</font></span></font></p>
<p></p>
<p></p>
<p class="MsoNormal" style="TEXT-ALIGN: justify MARGIN: 0cm -4.05pt 0pt 0cm"><font face="Times New Roman"><font size="3"><b><i><span lang="EN" style="LETTER-SPACING: -0.2pt mso-ansi-language: EN">Conclusion:</span></i></b><span lang="EN" style="mso-ansi-language: EN"> </span></font><font size="3">Integration of basic sciences lessons to adjust medical courses in basic sciences level to clinical issues is important but the plan is faced with problems such as the satisfaction of professors and students in method and nature of integration plan which needs further study.</font></font></p>
<p></p>
<p></p>
<p style="DIRECTION: ltr"></p>
آموزش پزشکی, ادغام دروس پایه, دانشجویان پزشکی, هیات علمی.
Medical education, Integration of basic lessons, Medical students, Faculty member.
5
14
http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-508&slc_lang=fa&sid=1
بهروز
فرزان
7200319475328460011455
7200319475328460011455
No
Lorestan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی لرستان
خاطره
عنبری
7200319475328460011456
7200319475328460011456
No
Lorestan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی لرستان
جعفر
رضائیان
7200319475328460011457
7200319475328460011457
No
Lorestan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی لرستان
سمیه
شیرخانی
7200319475328460011458
7200319475328460011458
No
Lorestan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی لرستان
محمدرضا
غلامی
rezagholami57@gmail.com
7200319475328460011459
7200319475328460011459
Yes
Lorestan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی لرستان