ترکیب سنی جمعیت کشور ، اولویت بخشی به راهبردهای پیشگیرانه اعتیاد به مواد مخدر را آشکار می سازد . هدف پژوهش ، بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر کاهش اعتیادپذیری دانشآموزان دختر درمقطع پیشدانشگاهی شهر تهران است. بحث و نتیجه گیری: برگزاری دوره های آموزش مهارت های اجتماعی برای مبارزه با گرایش نوجوانان به مصرف مواد مخدر باید مطمح نظر گروه های مرجع همچون مشاوران ، مربیان مدارس و برنامه ریزان اجتماعی قرار گیرد. بعلاوه این روش می تواند به منزله رهیافتی مقابله ای در آموزش نوجوانان مورداستفاه قرار گیرد. یافته ها: تحلیل داده ها بیانگر تفاوت معنی دار بین نتایج آزمون ها در دو گروه کنترل و آزمایشی بود و نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی باعث کاهش اعتیادپذیری ، آمادگی به اعتیاد و کاهش اعتراف به آن در نوجوانان میشود مواد و روش ها: برای جمع آوری اطلاعات تحقیق ، در مرحله پیش آزمون 300 دانش آموز دختر و از طریق روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب گردیدند. سپس در مرحله پس آزمون در هریک از دو گروه کنترل و آزمایشی ، 15 دانش آموز شرکت و به منظور جمع آوری داده ها از آزمون t مستقل برای تعیین معناداری تفاوت میانگینها استفاده گردید
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |