دوره 8، شماره 1 - ( 3-1385 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 92-87 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (17246 مشاهده)
مقدمه: یکی از وقایع مهم زندگی افراد دوران نوجوانی و بلوغ است. عامل شناسایی بلوغ واقعی در دختران شروع اولین قاعدگی است. علیرغم اینکه قاعدگی در زندگی دختران یک واقعه غیر قابل انکار است کمتر در مورد آن و عواملی که بر آن تاثیر می گذارند مطلب نوشته می شود. در این راستا پژوهش فوق با هدف تعیین نیازهای آموزشی (آگاهی ـ نگرش ـ عملکرد ) دختران دبیرستانی در موررد بهداشت دوران بلوغ ( قاعدگی ) در مدارس خرم آباد انجام گرفت . مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی ـ تحلیلی تعداد 700 دانش آموز دختر سال اول دبیرستان شهر خرم آباد بصورت تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه شامل مشخصه های فردی ، اطلاعاتی پیرامون قاعدگی و سوالات آگاهی ، نگرش و عملکرد بود که توسط پژوهشگر و پرسشگر آموزش دیده تکمیل شد . روایی و پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون مجدد و اعتبار محتوا تعیین شد . اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد میانگین سنی نمونه ها 8/14 سال بود. 52% دارای قاعدگی نامنظم که ( 7/40 % ) دارای طول مدت دوره قاعدگی 7-5 روز بودند . 1/94% دارای اطلاعات قبلی بودند مهمترین و اولین منبع اطلاعات (1/71% ) از طریق مادر بوده است. 50% نمونه ها دارای آگاهی ضعیف بودند . نگرش 1/30% افراد مورد مطالعه نسبت به قاعدگی و علایم آن منفی بود که عملکرد آنها در این مورد با نگرش آنها توافق داشت . 9/75% دارای دیسمنوره بودند . اکثریت افراد مورد مطالعه در دوران قاعدگی دچار اختلالات خلقی ، رفتاری ( اضطراب ، ترس ) شده بودند . تجزیه و تحلیل آماری ارتباط معنا داری بین آگاهی ،نگرش ، عملکرد ومنابع کسب اطلاعات، تحصیلات والدین و شغل مادر ( 001/0 = P ) نشان داد . نتیجه گیری: بر اساس نتایج حاصله از مطالعه حاضر لزوم ارائه آموزش بهداشت دوران قاعدگی ( بلوغ ) به دختران، معلمین و مادران خصوصاً در مورد نقش تغذیه ، ورزش ، کاهش عوامل استرس زا ، رعایت نکات بهداشتی ، همچنین برنامه ریزی جهت انجام ورزشهای منظم در مدارس، بازنگری در کتب دبیرستانی و گنجاندن موضوعات بهداشت دوران بلوغ در کتاب های درسی ضروری به نظر می رسد.
متن کامل [PDF 250 kb]   (4196 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1391/11/3 | پذیرش: 1396/3/20 | انتشار: 1396/3/20

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.