مقدمه: اختلالات رفتاری کودکان پیشدبستانی مشکلات عدیدهای ایجاد میکند. برای رفع این مشکل بهطور عمده از درمان دارویی استفاده میشود، لیکن این تحقیق به دنبال جایگزین غیر دارویی از طریق بازیهای پرورشی است.
مواد و روشها: از طریق روش پژوهش تصادفی کارآزمایی کنترل شده با استفاده از طرح گروه کنترل نابرابر و پیش آزمون-پس آزمون اقدام به گردآوری اطلاعات گردید. نمونه آماری شامل 46 دختر 6 ساله بود. آزمودنیها از میان یک مهدکودک دخترانه شهر بروجرد انتخاب و از طریق ایجاد توالی تصادفی (24 نفر گروه تجربی و 22 نفر گروه کنترل) در دو گروه جایگزین شدند. ابزار تحقیق فرم مشاهده (PKBS) برای سنجش اختلالات رفتاری است. دادههای حاصل از طریق آزمون تی مستقل و وابسته تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد بین میانگین پیش آزمون و پس آزمون مشکلات رفتاری درونی (001/0≥P) و بیرونی (001/0≥P) دختران پیشدبستانی گروه تجربی تفاوت معنیداری وجود دارد. نتایج آزمون تی مستقل نشان میدهد که بین پس آزمون مشکلات رفتاری درونی (05/0P<) گروه تجربی و کنترل و بیرونی آنها (01/0P<) تفاوت معنیداری به نفع گروه تجربی وجود دارد. بین میانگین پیش آزمون و پس آزمون مشکلات رفتاری درونی (69/0P=) و بیرونی (23/0P=) گروه کنترل تفاوت معنیداری مشاهده نشد.
بحث و نتیجه گیری: بازیهای پرورشی تأثیر معنیداری بر بهبود اختلالات رفتاری دختران پیشدبستانی دارد. لذا مناسب است در مراکز مربوط برای کودکانی که اختلالات رفتاری دارند، بازیهای پرورشی به عنوان یک برنامه درمانی غیر دارویی اعمال گردد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |