دوره 23، شماره 4 - ( 6-1400 )                   جلد 23 شماره 4 صفحات 181-169 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


گروه رفتار حرکتی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
چکیده:   (2411 مشاهده)
مقدمه: بروز اختلالات تکاملی و رفتاری، شایع‌ترین مشکل در طب کودکان است. رشد مهارت‌های حرکتی، زبانی و اجتماعی یکی از موضوعات مهم در رشد مهارت‌های بنیادی در سال‌های اولیه زندگی است که در صورت‌ عدم ارزیابی مناسب می‌تواند باعث شیوع اختلالات تکاملی شود. استفاده از ابزارهای استاندارد و دارای روایی و پایایی مناسب از مهمترین مواردی است که باعث دستاوردهای علمی می‌شود. لذا پژوهش حاضر با هدف ارزیابی رشد حرکتی درشت، حرکتی ظریف، زبان و مهارت‌های فردی اجتماعی کودکان ۶ تا ۱۸ ماهه خرم آباد بر اساس مقیاس دنور۲ انجام شد.
مواد و روش ­ها: جامعه مورد مطالعه این پژوهش کلیه کودکان ۶ تا ۱۸ ماهه شهرستان خرم آباد بودند که از این جامعه تعداد ۱۲۰ کودک (۵۵ دختر و ۶۵ پسر) در این مطالعه تحلیلی شرکت داشتند و بوسیله آزمون DDST-ll - مقیاس غربالگری رشدی دنور۲- (فرانکنبرگ و دودوس، ۱۹۹۰) مورد ارزیابی رشد حرکتی درشت، حرکتی ظریف، زبان و مهارتهای فردی–اجتماعی قرار گرفتند. نمونه گیری به روش در دسترس انجام شد.
یافته­ ها: بین امتیازات رشد حرکتی درشت و ظریف کودکان خرم آباد و کودکان دنور تفاوت چندانی مشاهده نشد. با این وجود کودکان خرم آباد نسبت به کودکان دنور در رشد مهارتهای فردی -اجتماعی رشد یافته‌تر بودند ولی در رشد زبان، تأخیر رشدی داشتند.
بحث و نتیجه ­گیری: آزمون DDST ll طیف وسیعی از جنبه‌های رشدی را از بدو تولد تا ۶ سالگی پوشش می‌دهد، لذا استفاده از آن در مراکز بهداشتی، آموزشی و مشاوره توصیه می‌شود.

متن کامل [PDF 329 kb]   (1008 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کودکان
دریافت: 1400/4/20 | پذیرش: 1400/6/22 | انتشار: 1400/8/19

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.