scientific magazine yafte
مجله علمی پژوهشی یافته
yafte
Medical Sciences
http://yafte.lums.ac.ir
72
journal72
1563-0773
2981-0779
10.18869/acadpub.yafte
en
jalali
1392
12
1
gregorian
2014
3
1
15
5
online
1
fulltext
fa
اثر بازی های بومی محلی و بازی های معمول بر رشد مهارت های دستکاری پسران کم توان ذهنی آموزش پذیر
The effect of traditional games and ordinary games on manipulative skills development in educable mental retarded boys
پژوهشي
Research
مقدمه: مهارت های دستکاری جزو یکی از زیر شاخه های مهارت های بنیادی است که در بسیاری از اعمال روزمره و فعالیت های ورزشی مورد استفاده قرار می گیرند. هدف این مطالعه مقایسه اثر بازی های بومی محلی با بازی های معمول بر رشد مهارت های دستکاری پسران کم توان ذهنی آموزش پذیر 8 تا 10 ساله شهر گرگان بود. بحث و نتیجهگیری: می توان گفت، بازی های بومی محلی منتخب می توانند برنامه مناسب برای رشد مهارت های دستکاری کودکان باشند. یافتهها: دو گروه به شکل معنی داری در مهارت های دستکاری پیشرفت داشتند اما پیشرفت گروه بازی های بومی محلی به شکل معنی داری بیشتر از گروه بازی های معمول در تمام مهارت های دستکاری اندازه گیری شده (پرتاب کردن، دریافت کردن، ضربه با پا، ضربه به توپ از پهلو، دریبل ثابت و غلتاندن توپ) بود (05/0>P). مواد و روشها: اطلاعات فردی از طریق پرسشنامه محقق ساخته و هوش کودکان با آزمون وکسلر بررسی شد و در مرحله پیش آزمون، مهارت دستکاری افراد از طریق نسخه دوم آزمون مهارت حرکتی درشت اولریخ سنجش شد. سپس افراد به شکل تصادفی در دو گروه؛ بازی های بومی محلی (15 نفر) و بازی های معمولی (15 نفر) توزیع شدند. بعد از 8 هفته تمرین (سه جلسه در هفته و هر جلسه 45 دقیقه) از هر دو گروه پس آزمون مهارت های دستکاری به عمل آمد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تی مستقل، تی وابسته و تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر در سطح معنی داری (05/0 =α) انجام گرفت.
Background : Manipulative skills are one of the fundamental skills subtitles which is used in most of daily and sports activities. The aim of this study was to compare the effect of traditional games and ordinary games on manipulative skills development in 8-10 years old Gorgan boys with educable mental retardation. Materials and Methods: Personal information was evaluated by the researcher made questionnaire and children's intelligence by the Wechsler test. Also, manipulative skills were assessed by the Test of Gross Motor Development- edition 2 (TGMD-2) in pre-test. Then, participants were distributed into two groups traditional games (n=15) and ordinary games (n=15) randomly. Post-test of TGMD-2 were done from two groups after 8 weeks training (3 sessions per week and 45 min for each session). Data analyzes was done by independent t-test, paired t-test and variance analysis with repeated measurement in a significant rate (α= 0.05). Results: The two groups showed significant improvements in manipulation skills, but the improvement of traditional games group was significantly more than ordinary games group in all of measured manipulating skills (throwing, catching, kicking, striking, dribbling , rolling a ball) (p<0.05). Conclusion: It can be said, selected traditional games could be an appropriate program for the manipulative skills development of children.
مهارت های دستکاری، بازی های بومی محلی، کم توان آموزش پذیر .
Manipulative skills, Traditional games, Educable mental retardation.
61
71
http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-459&slc_lang=fa&sid=1
hamid reza
Gheiji
حمید رضا
غیجی
720031947532846008340
720031947532846008340
No
hasan
Kordi
حسن
کردی
hassankordi@gmail.com
720031947532846008341
720031947532846008341
Yes
ahmad
Farokhi
احمد
فرخی
720031947532846008342
720031947532846008342
No
abbas
bahram
عباس
بهرام
720031947532846008343
720031947532846008343
No