scientific magazine yafte
مجله علمی پژوهشی یافته
yafte
Medical Sciences
http://yafte.lums.ac.ir
72
journal72
1563-0773
2981-0779
10.18869/acadpub.yafte
en
jalali
1395
6
1
gregorian
2016
9
1
18
2
online
1
fulltext
fa
بررسی نقش نارسایی شناختی و هیجانی در پیش بینی عضویت در گروه های معتاد و غیرمعتاد
Investigating the role of cognitive and emotional deficiencies in anticipation of membership in addicted and non-addicted groups
پژوهشي
Research
<table align="center" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" dir="rtl" style="width:594px;" width="594">
<tbody>
<tr>
<td style="width:594px;height:21px;">
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>مقدمه:</strong> پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش نارسایی شناختی و هیجانی در پیش­بینی عضویت در گروه­ های معتاد و غیرمعتاد انجام شد.</p>
</td>
</tr>
<tr>
<td style="width:594px;height:21px;">
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>مواد و روش ­ها: </strong>این پژوهش یک پژوهش بنیادی و از نظر نوع بررسی پس­رویدادی (مقطعی- مقایسه ­ای) است که بهصورت گذشته­نگر انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را مردان سوء­مصرف­کننده مواد مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد یکی از شهرستانهای استان لرستان در سال 1393 تشکیل می­دادند. نمونه انتخابی از این جامعه شامل 100 نفر از افراد سوءمصرف­کننده مواد و 100 نفر از افراد عادی (از میان همراهان بیماران) بودند که به روش نمونه ­گیری هدفمند انتخاب شدند. همه شرکت­ کنندگان پرسشنامه­ های نارسایی شناختی (<span dir="LTR">CFQ</span>) و نارسایی هیجانی (<span dir="LTR">TSA-20</span>) را تکمیل نمودند. جهت تجزیه و تحلیل داده­ ها از روش تحلیل ممیز استفاده شد. آنالیز با استفاده از برنامه آماری <span dir="LTR">SPSS-20</span> صورت گرفت.</p>
</td>
</tr>
<tr>
<td style="width:594px;height:21px;">
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>یافته­ ها: </strong>در تحلیل ممیز به روش همزمان، هفت متغیر پیش­بین (دشواری در توصیف و شناسایی احساسات، تفکر معطوف به بیرون، مشکلات حافظه، حواس­پرتی، اشتباهات سهوی و عدم یادآوری اسامی) و در روش گام به گام سه متغیر پیش­بین (نارسایی شناختی، دشواری در توصیف احساسات و مشکلات مربوط به حافظه) برای تنها تابع ممیز از اختلاف بین دو گروه معتاد و غیرمعتاد تبیین می ­شود.</p>
</td>
</tr>
<tr>
<td style="width:594px;height:34px;">
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>بحث و نتیجه ­گیری</strong><strong>: </strong>نتایج نشان داد که افراد معتاد و غیرمعتاد را می­توان از روی نارسایی شناختی و هیجانی تمییز داد.</p>
</td>
</tr>
</tbody>
</table>
<div style="text-align: justify;"><div style="clear:both;"></div></div>
<p style="text-align: justify;"><strong><em>Background :</em></strong> This study was done with the aim of investigating the role of cognitive and emotional deficiencies in anticipation of membership in addicted and non-addicted groups.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong><em>Materials and Methods:</em></strong> This fundamental and reviewing type research is a cross-sectional comparative study that was performed retrospectively. Population of the study was all the male substance abusers referred to addiction treatment centers in one of the cities of Lorestan province in 2014. The selected population included 100 of substance abusers and 100 normal people (from the patients<sup>,</sup> accompanies) selected by purposive sampling method. All participants completed cognitive failures questionnaire (CFQ) and alexithymia questionnaire (TSA-20). The point analysis was applied to analyze the data. Analysis was performed using SPSS-20.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong><em>Results:</em></strong> In point analysis at simultaneous method, seven predicting variables (difficulty in describing and identifying feelings, thoughts turned to the outside, memory problems, distractibility, oversight and not reminding the names) and in the stepwise method, three predicting variables (cognitive failures, difficulty in describing feelings and memory problems) for the only function of the point is explained by the difference between two groups of addicted and non-addicted.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong><em>Conclusion:</em></strong> The results showed that addicts and non-addicts can be distinguished from cognitive and emotional impairment.</p>
نارسایی شناختی, نارسایی هیجانی, اعتیاد
Cognitive failures, Alexithymia, Addiction
53
66
http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1693-31&slc_lang=fa&sid=1
Ali
Farhadi
علی
فرهادی
Javadbagiyan@yahoo.com
7200319475328460024930
7200319475328460024930
No
Department of Psychology, Faculty of Medicine, Lorestan University of Medical Sciences, Khorramabad, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
Jahngir
karami
، جهانگیر
کرمی
Javadbagiyan@yahoo.com
7200319475328460024931
7200319475328460024931
No
Department of Psychology, Faculty of Social Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
Asiyeh
Moradi
آسیه
مرادی
Javadbagiyan@yahoo.com
7200319475328460024932
7200319475328460024932
No
Department of Psychology, Faculty of Social Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
Hasan
Mokhtarpour
حسن
مختارپور
Javadbagiyan@yahoo.com
7200319475328460024933
7200319475328460024933
No
Department of Psychology of Children with Special Needs, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
Mohamad Javad
Bagiyan Kulehmarz
محمدجواد
بگیان کوله مرز
Javadbagiyan@yahoo.com
7200319475328460024934
7200319475328460024934
Yes
Department of Psychology, Faculty of Social Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
Omid
Mohammadi
امید
محمدی
Javadbagiyan@yahoo.com
7200319475328460024935
7200319475328460024935
No
Department of Counseling, Faculty of Social Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran
گروه مشاوره، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
Akram
Yousefi
اکرم
یوسفی
Javadbagiyan@yahoo.com
7200319475328460024936
7200319475328460024936
No
Department of Nursing, Faculty of Medical Sciences, Islamic Azad University, Borujerd, Iran
گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد، بروجرد، ایران