scientific magazine yafte
مجله علمی پژوهشی یافته
yafte
Medical Sciences
http://yafte.lums.ac.ir
72
journal72
1563-0773
2981-0779
10.18869/acadpub.yafte
en
jalali
1397
10
1
gregorian
2019
1
1
20
4
online
1
fulltext
fa
مقایسه عملکرد و بازخورد دانشجویان پرستاری در آزمون های بالینی ساختارمند عینی و سنتی
The comparison of perfomance and feedback of nursing students on Objective structured clinical examination (OSCE) and Traditional methods
آموزش پرستاری
آموزش پرستاری
پژوهشي
Research
<table align="center" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" dir="rtl" style="width:605px;border-collapse:collapse;" width="604">
<tbody>
<tr style="page-break-inside:avoid;height:2px;">
<td style="width: 605px; padding: 0cm 5.4pt; height: 2px; vertical-align: top; text-align: justify;"><span style="font-family:tahoma;"><strong><span style="font-size:11.0pt;">مقدمه:</span></strong> <span style="font-size:10.0pt;">ارزشیابی مهارت­ های بالینی یکی از اجزای مهم فرایند آموزش دوره پرستاری است. این مطالعه با هدف مقایسه عملکرد و بازخورد دانشجویان پرستاری در آزمون</span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">­</span></span><span style="font-size:10.0pt;">های­ بالینی ساختارمند عینی (آسکی)</span> <span style="font-size:10.0pt;">و سنتی انجام گردید.</span></span></td>
</tr>
<tr style="page-break-inside:avoid;height:2px;">
<td style="width: 605px; padding: 0cm 5.4pt; height: 2px; vertical-align: top; text-align: justify;"><span style="font-family:tahoma;"><strong><span style="color:windowtext;"><span style="font-size:11.0pt;">مواد و روش ­ها: </span></span></strong><span style="color:windowtext;"><span style="font-size:10.0pt;">در </span></span><span style="color:windowtext;"><span style="font-size:10.0pt;">این پژوهش نیمه تجربی که در سال 1396 انجام پذیرفت،</span></span><span style="color:windowtext;"><span style="font-size:10.0pt;"> تعداد</span></span> <span style="color:windowtext;"><span style="font-size:10.0pt;">124 نفر از دانشجویان ترم 6 پرستاری</span></span> <span style="color:windowtext;"><span style="font-size:10.0pt;">به روش سرشماری انتخاب و به روش تصادفی به صورت مساوی به دو گروه سنتی و</span></span><span style="color:windowtext;"><span style="font-size:10.0pt;"> گروه </span></span><span style="color:windowtext;"><span style="font-size:10.0pt;">آزمون بالینی ساختارمند عینی</span></span><span style="color:windowtext;"><span style="font-size:10.0pt;"> (آسکی) تقسیم شدند. سپس مهارت­ های بالینی آنها در پرستاری اورژانس با استفاده از چک لیست ارزیابی گردید.</span></span><span style="color:windowtext;"><span style="font-size:10.0pt;"> پس از آزمون بازخورد آنها در خصوص دو روش ارزشیابی با استفاده از پرسشنامه ارزیابی شد.</span></span><span style="color:windowtext;"><span style="font-size:10.0pt;">داده ­ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون ­های تی­مستقل و کای­دو تحلیل گردید.</span></span></span></td>
</tr>
<tr style="page-break-inside:avoid;height:2px;">
<td style="width: 605px; padding: 0cm 5.4pt; height: 2px; vertical-align: top; text-align: justify;"><span style="font-family:tahoma;"><strong><span style="font-size:11.0pt;">یافته ­ها: </span></strong><span style="font-size:10.0pt;">یافته ­ها نشان داد نمره مهارت ­های باز کردن راه هوایی، مانیتورینگ و ارایه شوک، فشردن قفسه ­سینه و همین­طور نمره کل عملکرد دانشجویان گروه آسکی بصورت معنی­داری بالاتر بود (05/0></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span><span style="font-size:10.0pt;"> ). همچنین،</span> <span style="font-size:10.0pt;">نمره بازخورد دانشجویان در گروه آسکی از نظر مرتبط بودن با اهداف دوره، منصفانه ­بودن، ­تاثیر بر قدرت تصمیم­ گیری در شرایط بحرانی، عادلانه­ بودن و سنجش سطح وسیعی از اطلاعات</span> <span style="font-size:10.0pt;">در مقایسه با دانشجویان گروه سنتی بالاتر بود (05/0></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span><span style="font-size:10.0pt;"> ).</span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="font-size:11.0pt;">بحث و نتیجه ­گیری</span></span><span dir="RTL"><span style="font-size:11.0pt;">:</span></span></strong> <span style="color:windowtext;"><span style="font-size:10.0pt;">یافته ­های این مطالعه حاکی از عملکرد بهتر دانشجویان در گروه آسکی و بازخورد بهتر آنها نسبت به آزمون آسکی در مقایسه با روش سنتی</span></span> <span style="color:windowtext;"><span style="font-size:10.0pt;">بود. توصیه می­ شود جهت ارزشیابی مهارت­ های بالینی دانشجویان پرستاری از آزمون بالینی ساختارمند عینی استفاده شود</span></span><span style="color:windowtext;"><span style="font-size:10.0pt;">.</span></span> <span style="color:windowtext;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><br>
<br>
<br>
<strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></strong></td>
</tr>
</tbody>
</table>
<div style="text-align: justify;"><div style="clear:both;"></div></div>
<div style="clear:both;"></div>
<div style="text-align: justify;"><strong><em>Background</em></strong><strong>:</strong> Evaluation of clinical skills is a key component of the nursing course education. This study aimed to compare the performance and feedback of nursing students on both the Objective tructured clinical examination(OSCE) and Traditional methods.<br>
<strong><em>Materials and Methods:</em></strong> In this quasi-experimental study which conducted in 2017, the number of 124 nursing students selected by consensus. Students were divided randomly into two equal groups of Traditional and OSCE. Then, their clinical skill performance in emergency nursing were evaluated using check list. After the exam, their feedback on the exams collected using a questionnaire. Data were analyzed using descriptive statistic and independent T-tests and <em>chi</em><em>-</em><em>square test</em><br>
<strong><em>Results:</em></strong> Based on the results of the study, there was significant difference between the two groups in term of the score of CPR (Cardio Pulmonary Resuscitation) skills and total score of performance (p<0.05). The subjects in OSCE group, also had better feedback on performance of OSCE method compared to Traditional one (p<0.05).<br>
<strong><em>Conclusion:</em></strong> The findings of the study showed the better performance of students in the OSCE group, and their better feedback on OSCE test compared to the Traditional method. Therefore, it is recommended that the OSCE test be used to evaluate the nursing critical care performance.</div>
ارزشیابی, دانشجوی پرستاری, آزمون بالینی ساختارمند عینی, پرستاری اورژانس
Evaluation, Nursing student, OSCE, Emergency Nursing
51
62
http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-182-3&slc_lang=fa&sid=1
Reza
Hosseinabadi
رضا
حسین آبادی
reza_hosseinabadi@yahoo.com
7200319475328460018319
7200319475328460018319
No
Social Determinants of Health Research Center, Lorestan University of Medical Sciences, Khorramabad, Iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
Mohammad
Gholami
محمد
غلامی
7200319475328460018320
7200319475328460018320
No
Social Determinants of Health Research Center, Lorestan University of Medical Sciences, Khorramabad, Iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
somayyeh
Mirzayeesharifi
سمیه
میرزایی شریفی
7200319475328460018321
7200319475328460018321
No
Shahid Rhaimi hospital, Lorestan University of Medical Sciences, Khorramabad, Iran
بیمارستان شهید رحیمی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
Shoorangiz
Biranvand
شورانگیز
بیرانوند
7200319475328460018322
7200319475328460018322
Yes
Social Determinants of Health Research Center, Lorestan University of Medical Sciences, Khorramabad, Iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
Khatereh
Anbari
خاطره
عنبری
7200319475328460018323
7200319475328460018323
No
Faculty of medicin, Social Determinants of Health Research Center, Lorestan University of Medical Sciences, Khorramabad, Iran
بیمارستان شهید رحیمی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
Akram
Tarverdian
اکرم
تاروردیان
7200319475328460018324
7200319475328460018324
No
Shohadaye Ashayer hospital, Lorestan University of Medical Sciences, Khorramabad, Iran
بیمارستان شهدای عشایر، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران