scientific magazine yafte
مجله علمی پژوهشی یافته
yafte
Medical Sciences
http://yafte.lums.ac.ir
72
journal72
1563-0773
2981-0779
10.18869/acadpub.yafte
en
jalali
1400
6
1
gregorian
2021
9
1
23
4
online
1
fulltext
fa
تاثیر مشارکت خانواده در درمان شناختی-رفتاری کودکان مبتلا به اختلال وسواس-جبری
The Effect of Family Participation on the Cognitive-Behavioral Therapy of Children with Obsessive-Compulsive Disorder
روانشناسی
روانشناسی
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;">
<table align="right" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" dir="rtl" style="width:595px;border-collapse:collapse;margin-left:6.75pt;margin-right:6.75pt;" width="596">
<tbody>
<tr style="page-break-inside:avoid;height:1px;">
<td style="width:595px;padding:0in 5.4pt 0in 5.4pt;height:1px;vertical-align:top;"><span style="font-family:Tahoma;"><span style="color:windowtext;"><span style="font-size:12.0pt;"><strong>مقدمه:</strong> </span></span><span style="letter-spacing:0pt;"><span style="font-size:10.0pt;">اختلال وسواس-جبری یک بیماری روانی شدید و طولانی مدت است که با رنج قابل­ ملاحظه و افت عملکرد همراه است. بر این مبنا این پژوهش با هدف بررسی تاثیر درمان شناختی-رفتاری خانواده­-محور بر علایم و عملکرد کودکان دارای اختلال وسواس-جبری انجام شد.</span></span></span><span style="letter-spacing:0pt;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span></td>
</tr>
<tr style="page-break-inside:avoid;height:1px;">
<td style="width:595px;padding:0in 5.4pt 0in 5.4pt;height:1px;vertical-align:top;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-size:12.0pt;">مواد و روش­ ها:</span></span></strong> <span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">طرح پژوهش از نوع روش نیمه ­آزمایشی طرح تک ­موردی (تک­ آزمودنی) بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کودکان دارای اختلال وسواس-جبری در محدوده سنی 7 تا 12 سال مراجعه کننده به مراکز مشاوره و کلینیک­ های روانپزشکی شهر اهواز در زمستان 1398 (مراحل پیگیری فروردین 1399) بودند. در­ صورت تائید تشخیص اختلال وسواس- جبری، با روش نمونه ­گیری در دسترس چهار کودک (و مادران­شان) انتخاب و تحت مداخله درمانی 12 جلسه ای شناختی- رفتاری خانواده­-محور قرار گرفتند. در این پژوهش از مقیاس­ه ای وسواس-جبری ییل براون کودک و تاثیر اختلال وسواس–جبری کودک استفاده و برای تجزیه</span></span> <span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">و تحلیل داده­ ها، روش­ های</span></span> <span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">ترسیم</span></span> <span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">دیداری</span></span> <span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">یا تحلیل</span></span> <span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">نمودار گرافیکی،</span></span> <span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">شاخص</span></span> <span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">تغییر</span></span> <span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">پایا و</span></span> <span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">درصد بهبودی بکار گرفته شد.</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></td>
</tr>
<tr style="page-break-inside:avoid;height:1px;">
<td style="width:595px;padding:0in 5.4pt 0in 5.4pt;height:1px;vertical-align:top;"><span style="font-family:Tahoma;"><span style="letter-spacing:-.2pt;"><strong><span style="font-size:16px;">یافته ­ها:</span></strong> </span><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">نتایج به دست آمده نشان داد شاخص پایا در مرحله درمان و پیگیری برای علایم و عملکرد معنی دار می ­باشد (05/0</span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">p<</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">). درصد بهبودی کلی نیز نشان داد اثربخشی درمان شناختی-رفتاری خانواده­­-­محور بر علایم و عملکرد کودکان دارای اختلال وسواس-جبری بر اساس طبقه ­بندی بلانچارد برای چهار ­کودک در مرحله درمان و پیگیری، در طبقه درمان موفق قرار گرفت.</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span></td>
</tr>
<tr style="page-break-inside:avoid;height:1px;">
<td style="width:595px;padding:0in 5.4pt 0in 5.4pt;height:1px;vertical-align:top;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong><span style="font-size:16px;"><span style="letter-spacing:-.2pt;">بحث و نتیجه ­گیری:</span></span></strong> <span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">درمان شناختی-رفتاری خانواده-محور می­ تواند بر علایم و عملکرد کودکان دارای اختلال وسواس- جبری سودمند و کارآمد باشد.</span></span> </span><span style="font-family:B Nazanin;"></span></td>
</tr>
</tbody>
</table>
<div style="clear:both;"></div></div>
<div style="text-align: justify;"><strong><em>Background</em></strong><strong>:</strong> Obsessive-Compulsive Disorder (OCD) is a time-consuming and severe mental illness that causes significant distress and impaired functioning. Therefore, this study aimed to investigate the effect of family-based cognitive-behavioral therapy on the symptoms and functions of children with OCD.<br>
<strong><em>Materials and Methods:</em></strong> The research plan was single-case or single-subject. The statistical population of this research included all the children with OCD within the age range of 7-12 years who referred to counseling and psychiatric centers in Ahvaz, Iran, in 2020. In total, four children who were diagnosed with OCD were selected by the available sampling method and received family-based cognitive-behavioral therapy intervention in 12 sessions. In this study, the required data were collected using Yale-Brown Child Obsessive-Compulsive Disorder Scale and the Child Obsessive-Compulsive Disorder Impact Scale. Data analysis was performed using visual charting or graphical analysis methods, reliable change index, and percentage of improvement.<br>
<strong><em>Results:</em></strong> The results showed that a reliable change index was significant for symptoms and function in treatment and follow-up (P<0.05). Moreover, the percentage of overall improvement showed the effectiveness of family-based cognitive-behavioral therapy on the symptoms and function of children with OCD in treatment and follow-up stages. All four children were in the successful treatment category based on the Classification of Blanchard.<br>
<strong><em>Conclusion:</em></strong> Family-based cognitive-behavioral therapy can be beneficial and effective on the symptoms and function of children with OCD.<br>
</div>
درمان شناختی–رفتاری خانواده-محور, عملکرد, کودکان مبتلا اختلال وسواسی-جبری
Children with obsessive-compulsive disorder, Family-based Cognitive-Behavioral Therapy, Function
106
120
http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2848-2&slc_lang=fa&sid=1
Zivar
Aryasadr
زیور
آریاصدر
z_aryasadr1978@yahoo.com
7200319475328460023991
7200319475328460023991
Yes
Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
Iran
Davoodi
ایران
داوودی
7200319475328460023992
7200319475328460023992
No
Department of Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
Abdolkazem
Neissi
عبدالکاظم
نیسی
7200319475328460023993
7200319475328460023993
No
Department of Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
Mahnaz
Mehrabizadeh Honarmand
مهناز
مهرابی زاده هنرمند
7200319475328460023994
7200319475328460023994
No
Department of Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران