scientific magazine yafte
مجله علمی پژوهشی یافته
yafte
Medical Sciences
http://yafte.lums.ac.ir
72
journal72
1563-0773
2981-0779
10.18869/acadpub.yafte
en
jalali
1400
6
1
gregorian
2021
9
1
23
4
online
1
fulltext
fa
ارزیابی رشد حرکتی درشت، حرکتی ظریف، زبان، و مهارت های فردی اجتماعی کودکان 6 تا 18 ماهه شهرستان خرم آباد بر اساس آزمون دنور 2
Evaluation of the Development of Gross Motor, Fine Motor, Language, and Personal-Social Skills of Children 6 to 18 Months in Khorramabad based on Denver II Developmental Screening Test
کودکان
کودکان
پژوهشي
Research
<table align="right" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" dir="rtl" style="width:595px;border-collapse:collapse;margin-left:6.75pt;margin-right:6.75pt;" width="596">
<tbody>
<tr style="page-break-inside:avoid;height:1px;">
<td style="width: 595px; padding: 0in 5.4pt; height: 1px; vertical-align: top; text-align: justify;"><span style="font-family:Tahoma;"><span style="color:windowtext;"><span style="font-size:12.0pt;"><strong>مقدمه:</strong> </span></span><span style="letter-spacing:0pt;"><span style="font-size:10.0pt;">بروز اختلالات تکاملی و رفتاری، شایعترین مشکل در طب کودکان است. رشد مهارتهای حرکتی، زبانی و اجتماعی یکی از موضوعات مهم در رشد مهارتهای بنیادی در سالهای اولیه زندگی است که در صورت عدم ارزیابی مناسب میتواند باعث شیوع اختلالات تکاملی شود. استفاده از ابزارهای استاندارد و دارای روایی و پایایی مناسب از مهمترین مواردی است که باعث دستاوردهای علمی میشود. لذا پژوهش حاضر با هدف ارزیابی رشد حرکتی درشت، حرکتی ظریف، زبان و مهارتهای فردی اجتماعی کودکان ۶ تا ۱۸ ماهه خرم آباد بر اساس مقیاس دنور۲ انجام شد.</span></span></span><span style="letter-spacing:0pt;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span></td>
</tr>
<tr style="page-break-inside:avoid;height:1px;">
<td style="width: 595px; padding: 0in 5.4pt; height: 1px; vertical-align: top; text-align: justify;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-size:12.0pt;">مواد و روش ­ها:</span></span></strong> <span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">جامعه مورد مطالعه این پژوهش کلیه کودکان ۶ تا ۱۸ ماهه شهرستان خرم آباد بودند که از این جامعه تعداد ۱۲۰ کودک (۵۵ دختر و ۶۵ پسر) در این مطالعه تحلیلی شرکت داشتند و بوسیله آزمون </span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">DDST-ll</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;"> - مقیاس غربالگری رشدی دنور۲- (فرانکنبرگ و دودوس، ۱۹۹۰) مورد ارزیابی رشد حرکتی درشت، حرکتی ظریف، زبان و مهارتهای فردی–اجتماعی قرار گرفتند. نمونه گیری به روش در دسترس انجام شد.</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></td>
</tr>
<tr style="page-break-inside:avoid;height:1px;">
<td style="width: 595px; padding: 0in 5.4pt; height: 1px; vertical-align: top; text-align: justify;"><span style="font-family:Tahoma;"><span style="letter-spacing:-.2pt;"><strong><span style="font-size:16px;">یافته­ ها:</span></strong> </span><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">بین امتیازات رشد حرکتی درشت و ظریف کودکان خرم آباد و کودکان دنور تفاوت چندانی مشاهده نشد. با این وجود کودکان خرم آباد نسبت به کودکان دنور در رشد مهارتهای فردی -اجتماعی رشد یافتهتر بودند ولی در رشد زبان، تأخیر رشدی داشتند.</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span></td>
</tr>
<tr style="page-break-inside:avoid;height:1px;">
<td style="width: 595px; padding: 0in 5.4pt; height: 1px; vertical-align: top; text-align: justify;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong><span style="font-size:16px;"><span style="letter-spacing:-.2pt;">بحث و نتیجه ­گیری:</span></span></strong> <span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">آزمون </span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">DDST ll</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;"> طیف وسیعی از جنبههای رشدی را از بدو تولد تا ۶ سالگی پوشش میدهد، لذا استفاده از آن در مراکز بهداشتی، آموزشی و مشاوره توصیه میشود.</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"></span></td>
</tr>
</tbody>
</table>
<p><div style="clear:both;"></div></p>
<div style="text-align: justify;"><strong><em>Background</em></strong><strong>:</strong> Developmental and behavioral disorders are highly prevalent health conditions in pediatrics. The development of motor, language, and social skills is one of the important issues in developing fundamental skills during the early years of life which can cause the prevalence of developmental disorders if not properly evaluated. The use of standard tools with proper validity and reliability is one of the most important factors that lead to scientific achievements. Therefore, the present study aimed to evaluate the development of gross motor, fine motor, language, and personal-social skills of children 6 to 18 months in Khorramabad based on the Denver II Developmental Screening Test (DDST II).<br>
<strong><em>Materials and Methods:</em></strong> A total of 120 (55 girls and 65 boys) children 6 to 18 months participated in the present study in Khorramabad. DDST II (Frankenburg and Dodds, 1990) was used to assess the development of gross, fine motor, language, and individual-social skills. Sampling was performed using the convenience method.<br>
<strong><em>Results:</em></strong> No significant difference was observed between gross and fine motor development scores of children in Khorramabad and Denver. Children in Khorramabad were more mature in developing personal-social skills than those in Denver, however, they had a developmental delay in obtaining language skills.<br>
<strong><em>Conclusion:</em></strong> DDST II covers a wide range of developmental aspects from birth to 6 years which is recommended to use in health, educational and counseling centers.<br>
</div>
رشد مهارتهای حرکتی, رشد زبان, رشد مهارتهای اجتماعی, آزمون دنور2
DDST II, Language development, Motor skills development, Social skills development
169
181
http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2214-2&slc_lang=fa&sid=1
Parvin
Veiskarami
پروین
ویسکرمی
parvinvaiskarami@yahoo.com
7200319475328460024012
7200319475328460024012
No
Department of Psychology, Borujerd Branch, Islamic Azad University, Borujerd, Iran
گروه روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
Mehdi
Roozbahani
مهدی
روزبهانی
mehdi.roozbahani@gmail.com
7200319475328460024013
7200319475328460024013
Yes
Department of Motor Behavior, Borujerd Branch, Islamic Azad University, Borujerd, Iran
گروه رفتار حرکتی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
Sara
Saedi
سارا
ساعدی
sa.saedi@yahoo.com
7200319475328460024014
7200319475328460024014
No
Department of psychology, Borujerd Branch, Islamic Azad University, Borujerd, Iran
گروه روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
Ezatolah
Ghadam pour
عزت اله
قدم پور
ghadampour.e@lu.ac.ir
7200319475328460024015
7200319475328460024015
No
Department of Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran
گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران