مقدمه: افت تحصیلی به معنای عدم موفقیت در تحصیل می باشد که در دانشجویان علوم پزشکی از اهمیت خاصی برخوردار است و بصورت بحرانی تری خود را نشان می دهد. این مطالعه به منظور بررسی میزان افت تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام شده است. مواد و روش ها: در این مطالعه همگروهی، پرونده تحصیلی کلیه ورودی های 1385 تا 1390 دانشگاه علوم پزشکی لرستان از آموزش کل و معاونت دانشجویی اخذ گردید و اطلاعات جمعیت شناختی و سوابق آموزشی در یک چک لیست وارد گردید. افت تحصیلی بر اساس معدل کل نامطلوب، مشروطی، طولانی شدن مدت تحصیل، اخراج و انصراف از تحصیل تعریف گردید و برای مدل بندی عوامل مرتبط با آن از رگرسیون لوجستیک تحت سطح معناداری 05/0 استفاده شد. یافته ها: بروز تجمعی افت تحصیلی در دانشجویان مورد مطالعه 1/25% بود. درضمن عوامل مرتبط با افت تحصیلی شامل دانشکده محل تحصیل، دوره تحصیلی، مقطع تحصیلی، فاصله بین مقاطع تحصیلی قبلی و فعلی، جنسیت و محل سکونت بوده اند (05/0>P). بین بروز افت تحصیلی و سهمیه قبولی ارتباط معناداری مشاهده نگردید. بحث و نتیجه گیری: مهمترین گروه های در معرض خطر شامل دانشجویان دانشکده پزشکی و بهداشت، دانشجویان دوره شبانه، دانشجویان مقطع کاردانی و دکترای حرفه ای، دانشجویان مذکر، دانشجویان دارای فاصله زیاد بین مقاطع تحصیلی و دانشجویان ساکن خوابگاه دانشجویی بوده اند؛ لذا پیشنهاد می گردد تا این افراد از ابتدای تحصیل به مراکز مشاوره یا اساتید راهنمای آموزشی معرفی گردند و مورد توجه ویژه قرار گیرند. |
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |