دوره 17، شماره 4 - ( 11-1394 )                   جلد 17 شماره 4 صفحات 24-14 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimzadeh F, Ghorbani M, Nasseryan J, Mardani M. Incidence of academic failure and its underlying factors in Lorestan university of medical sciences. yafte 2016; 17 (4) :14-24
URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2133-fa.html
ابراهیم زاده فرزاد، قربانی مهرزاد، ناصریان جواد، مردانی مهناز. بروز افت تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشگاه علوم پزشکی لرستان. مجله علمی پژوهشی یافته. 1394; 17 (4) :14-24

URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2133-fa.html


واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (7191 مشاهده)

 

مقدمه: افت تحصیلی به معنای عدم موفقیت در تحصیل می باشد که در دانشجویان علوم پزشکی از اهمیت خاصی برخوردار است و بصورت بحرانی تری خود را نشان می دهد. این مطالعه به منظور بررسی میزان افت تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام شده است.

مواد و روش­ ها: در این مطالعه همگروهی، پرونده تحصیلی کلیه ورودی های 1385 تا 1390 دانشگاه علوم پزشکی لرستان از آموزش کل و معاونت دانشجویی اخذ گردید و اطلاعات جمعیت شناختی و سوابق آموزشی در یک چک لیست وارد گردید. افت تحصیلی بر اساس معدل کل نامطلوب، مشروطی، طولانی شدن مدت تحصیل، اخراج و انصراف از تحصیل تعریف گردید و برای مدل بندی عوامل مرتبط با آن از رگرسیون لوجستیک تحت سطح معناداری 05/0 استفاده شد.

یافته­ ها: بروز تجمعی افت تحصیلی در دانشجویان مورد مطالعه 1/25% بود. درضمن عوامل مرتبط با افت تحصیلی شامل دانشکده محل تحصیل، دوره تحصیلی، مقطع تحصیلی، فاصله بین مقاطع تحصیلی قبلی و فعلی، جنسیت و محل سکونت  بوده اند  (05/0>P). بین بروز افت تحصیلی و سهمیه قبولی ارتباط معناداری مشاهده نگردید.

بحث و نتیجه­ گیری: مهمترین گروه های در معرض خطر شامل دانشجویان دانشکده پزشکی و بهداشت، دانشجویان دوره شبانه، دانشجویان مقطع کاردانی و دکترای حرفه ای، دانشجویان مذکر، دانشجویان دارای فاصله زیاد بین مقاطع تحصیلی و دانشجویان ساکن خوابگاه دانشجویی بوده اند؛ لذا پیشنهاد می گردد تا  این افراد از ابتدای تحصیل به مراکز مشاوره یا اساتید راهنمای آموزشی معرفی گردند و مورد توجه ویژه قرار گیرند.

متن کامل [PDF 220 kb]   (2813 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1394/11/27 | پذیرش: 1394/11/27 | انتشار: 1394/11/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به یافته می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Yafteh

Designed & Developed by : Yektaweb