دوره 18، شماره 4 - ( 12-1395 )                   جلد 18 شماره 4 صفحات 30-39 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hasanvandi S, Saleh Ardestani S, Ghazi S, Hasanvand B, Yadi F. Comparison of executive functions in students with and without specific learning disability with the characteristic reading and writing. yafte. 2017; 18 (4) :30-39
URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2408-fa.html
حسنوندی صبا، صالح اردستانی سمیرا، قاضی شیرین، حسنوند باقر، یدی فرشته. مقایسه کارکردهای اجرایی در دانش‌آموزان با و بدون ناتوانیهای ویژه یادگیری همراه با مشخصه خواندن و نوشتن. مجله علمی پژوهشی یافته. 1395; 18 (4) :30-39

URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2408-fa.html


دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت آموزشی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
چکیده:   (766 مشاهده)

مقدمه: هدف این پژوهش بررسی کارکردهای اجرایی شامل حافظه کاری، سازمان­دهی-برنامه ­ریزی و استدلال در کودکان با و بدون ناتوانیهای ویژه یادگیری همراه با مشخصه خواندن و نوشتن بود.

مواد و روش ­ها: طرح این پژوهش پس­رویدادی بود و جامعه آماری کلیه دانش ­آموزان پسر پایه سوم مقطع ابتدایی با و بدون ناتوانیهای ویژه یادگیری، در شهر تهران بود. نمونه پژوهش 90 دانش ­آموز پسر مقطع ابتدایی بود که در سه گروه 30 نفره با ناتوانیهای ویژه یادگیری همراه با مشخصه خواندن، گروه با ناتوانیهای ویژه یادگیری همراه با مشخصه اختلال نوشتن و گروه عادی بر اساس نمونه‌ گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ ها، خرده­ آزمون ­های حافظه رقمی و تشابهات وکسلر، آزمون­ آندره ری و آزمون غیررسمی خواندن و نوشتن بودند. داده ­ها با آزمون ANOVA تحلیل شدند.

یافته ­ها: نتایج نشان داد که کودکان دارای ناتوانیهای ویژه یادگیری در کارکردهای اجرایی حافظه کاری، سازمان­دهی-برنامه ­ریزی و استدلال با گروه عادی تفاوت داشتند (05/0 < P). همچنین بین دو گروه دارای ناتوانیهای ویژه یادگیری همراه با مشخصه خواندن و نوشتن در حافظه کاری و استدلال تفاوت وجود داشت، ولی در مؤلفه سازمان­دهی-برنامه ­ریزی بین دو گروه دارای ناتوانیهای ویژه یادگیری تفاوتی مشاهده نشد.

بحث و نتیجه ­گیری: با توجه به این یافته ­ها، پیشنهاد می­شود برای دانش ­آموزان دارای ناتوانیهای ویژه یادگیری، روش­هایی جهت بهبود حافظه کاری، سازمان­دهی-برنامه­ ریزی و استدلال اتخاذ شود.

متن کامل [PDF 212 kb]   (444 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۱۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به یافته می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Yafteh

Designed & Developed by : Yektaweb