مقدمه: هدف این پژوهش بررسی کارکردهای اجرایی شامل حافظه کاری، سازماندهی-برنامه ریزی و استدلال در کودکان با و بدون ناتوانیهای ویژه یادگیری همراه با مشخصه خواندن و نوشتن بود. |
مواد و روش ها: طرح این پژوهش پسرویدادی بود و جامعه آماری کلیه دانش آموزان پسر پایه سوم مقطع ابتدایی با و بدون ناتوانیهای ویژه یادگیری، در شهر تهران بود. نمونه پژوهش 90 دانش آموز پسر مقطع ابتدایی بود که در سه گروه 30 نفره با ناتوانیهای ویژه یادگیری همراه با مشخصه خواندن، گروه با ناتوانیهای ویژه یادگیری همراه با مشخصه اختلال نوشتن و گروه عادی بر اساس نمونه گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، خرده آزمون های حافظه رقمی و تشابهات وکسلر، آزمون آندره ری و آزمون غیررسمی خواندن و نوشتن بودند. داده ها با آزمون ANOVA تحلیل شدند. |
یافته ها: نتایج نشان داد که کودکان دارای ناتوانیهای ویژه یادگیری در کارکردهای اجرایی حافظه کاری، سازماندهی-برنامه ریزی و استدلال با گروه عادی تفاوت داشتند (05/0 < P). همچنین بین دو گروه دارای ناتوانیهای ویژه یادگیری همراه با مشخصه خواندن و نوشتن در حافظه کاری و استدلال تفاوت وجود داشت، ولی در مؤلفه سازماندهی-برنامه ریزی بین دو گروه دارای ناتوانیهای ویژه یادگیری تفاوتی مشاهده نشد. |
بحث و نتیجه گیری: با توجه به این یافته ها، پیشنهاد میشود برای دانش آموزان دارای ناتوانیهای ویژه یادگیری، روشهایی جهت بهبود حافظه کاری، سازماندهی-برنامه ریزی و استدلال اتخاذ شود. |
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |