Sepahvandi S, Sahebzamani M, Farahani H. Investigating the effect of storytelling with Role Playing methods on communication and social skills of children with autism. yafte 2019; 21 (1) :25-37
URL:
http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2725-fa.html
گروه مدیریت، دانشکده بهداشت، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
چکیده: (5079 مشاهده)
مقدمه: اختلال طیف اوتیسم شایع ترین اختلال نافذ رشد می باشد. نقصان در مهارتهای اجتماعی، علایق، رفتار و فعالیت های تکراری و محدود، علائم مشخصه آن می باشد. |
مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که با اجرای قصه گویی به روش ایفای نقش بر واحد های مورد پژوهش انجام شده است. جامعه مورد نظر در این پژوهش شامل کلیه بیماران مبتلا به اوتیسم، که در مراکز اوتیسم شهرستان خرم اباد در سال1396 پرونده داشتند می باشد. 30 کودک اوتیسمی 16-5 ساله به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه ATECقبل و بعد از اجرای مداخله جمع آوری و سپس پردازش شد. |
یافته ها: میانگین مهارت های ارتباطی (گفتار، زبان و ارتباط) قبل از مداخله 855/0 به 24/1 بعد از آن رسید، میانگین مهارت های اجتماعی از 822/0 به 21/1 بعد از مداخله رسید. در این زمینه میزان همبستگی پاسخها قبل و بعد 684/0 مشاهده شد که معنی داری آن با 000/0p= تایید شده است. |
|
بحث و نتیجه گیری: قصه گویی به روش ایفای نقش یکی از مداخلههای درمانی موثر و مقرون به صرفه، برای بهبود عملکرد ارتباطی و اجتماعی کودکان اوتیسمی می باشد. |
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
کودکان دریافت: 1397/5/17 | پذیرش: 1397/11/30 | انتشار: 1398/3/18