مقدمه: ارزشیابی مهارت های بالینی یکی از اجزای مهم فرایند آموزش دوره پرستاری است. این مطالعه با هدف مقایسه عملکرد و بازخورد دانشجویان پرستاری در آزمونهای بالینی ساختارمند عینی (آسکی) و سنتی انجام گردید. |
مواد و روش ها: در این پژوهش نیمه تجربی که در سال 1396 انجام پذیرفت، تعداد 124 نفر از دانشجویان ترم 6 پرستاری به روش سرشماری انتخاب و به روش تصادفی به صورت مساوی به دو گروه سنتی و گروه آزمون بالینی ساختارمند عینی (آسکی) تقسیم شدند. سپس مهارت های بالینی آنها در پرستاری اورژانس با استفاده از چک لیست ارزیابی گردید. پس از آزمون بازخورد آنها در خصوص دو روش ارزشیابی با استفاده از پرسشنامه ارزیابی شد.داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های تیمستقل و کایدو تحلیل گردید. |
یافته ها: یافته ها نشان داد نمره مهارت های باز کردن راه هوایی، مانیتورینگ و ارایه شوک، فشردن قفسه سینه و همینطور نمره کل عملکرد دانشجویان گروه آسکی بصورت معنیداری بالاتر بود (05/0>P ). همچنین، نمره بازخورد دانشجویان در گروه آسکی از نظر مرتبط بودن با اهداف دوره، منصفانه بودن، تاثیر بر قدرت تصمیم گیری در شرایط بحرانی، عادلانه بودن و سنجش سطح وسیعی از اطلاعات در مقایسه با دانشجویان گروه سنتی بالاتر بود (05/0>P ). بحث و نتیجه گیری: یافته های این مطالعه حاکی از عملکرد بهتر دانشجویان در گروه آسکی و بازخورد بهتر آنها نسبت به آزمون آسکی در مقایسه با روش سنتی بود. توصیه می شود جهت ارزشیابی مهارت های بالینی دانشجویان پرستاری از آزمون بالینی ساختارمند عینی استفاده شود. |
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |