namdari P, ebrahimzadeh F, mardani M. Study of effective factors on comprehensive test of basic medical sciences of the medical students of Lorestan university of medical sciences. yafte 2010; 12 (1)
URL:
http://yafte.lums.ac.ir/article-1-310-fa.html
نامداری پریسا، ابراهیم زاده فرزاد، مردانی مهناز. بررسی عوامل مؤثر بر نتیجه امتحان جامع علوم پایه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان. مجله علمی پژوهشی یافته. 1389; 12 (1)
URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-310-fa.html
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان
چکیده: (16492 مشاهده)
یکی از ارکان ضروری و اجتنابناپذیر بهبود کیفیت نظام آموزشی به ویژه در دانشگاهها، ارزیابی مداوم و مستمر وضعیت روند تحصیلی دانشجویان در مقاطع مختلف آموزشی میباشد. دوره آموزشی علوم پایه پزشکی پیشزمینه پیشرفت تحصیلی و فهم دقیق مطالب دورههای بعدی پزشکی عمومی میباشد. دانشجوی پزشکی با استفاده از اطلاعات کسب شده در این دوره به حل مشکلات بالینی و تصمیم بالینی میپردازد. بنابراین به منظور شناسائی عوامل مؤثر در موفقیت دانشجویان در امتحان جامع علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی لرستان مطالعه کنونی انجام گردید.
مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی – تحلیلی است . جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان پزشکی ورودی سالهای 1380 تا 1383 شرکت کننده در آزمون جامع علوم پایه پزشکی بود. روش نمونهگیری به صورت سرشماری و تعداد نمونهها 102 نفر بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو پرسشنامه مجزا است. اعتبار علمی پرسشنامه با استفاده از نظرات اعضاء هیئت علمی و اعتماد علمی پرسشنامه از طریق آزمون مجدد تعیین گردید. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. در این مطالعه علاوه بر روشهای آمار توصیفی جهت تحلیل اطلاعات از آزمون ANOVA، آزمون t مستقل و رگرسیون خطی استفاده شده است.
بحث و نتیجه گیری: به منظور پیشرفت آموزش پزشکی و ایجاد تحول لازم در آن و با توجه به نقش مهم و اساسی دروس علوم پایه در پرورش شایستگیهای پزشکان آینده، ایجاد گامهای اصلاحی در آموزش پزشکی ضروری به نظر میرسد
یافته ها: نتایج نشان داد که عوامل مؤثر بر نتیجه آزمون جامع علوم پایه در دروس مختلف به ترتیب زیر بوده اند: حجم سرفصل واحد درسی، نمره پایان ترم هر درس، نحوه آمادگی جهت آزمون، میزان اختصاص وقت جهت آمادگی برای آزمون، اهمیت تدریس واحد درسی در مقطع علوم پایه، کیفیت تدریس مدرس، میزان علاقمندی به واحد درسی، میزان اهمیت واحد درسی در امتحان جامع و سر انجام نحوه استفاده مدرس از وسایل سمعی و بصری و آزمایشگاهی.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1389/12/14 | انتشار: 1389/1/26