دوره 22، شماره 4 - ( 11-1399 )                   جلد 22 شماره 4 صفحات 1-13 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Beyranvand A, Roghanian E, Shoja A. Provide a simulation model to evaluate, improve performance and reduce waiting time for patients in emergency department Khorramabad Nomadic Martyrs Educational and Medical Center. yafte. 2021; 22 (4) :1-13
URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-3102-fa.html
بیرانوند امین، روغنیان عماد، شجاع احمد. ارائه یک مدل شبیه سازی برای ارزیابی، بهبود عملکرد و کاهش زمان انتظار بیماران بخش اورژانس مرکز آموزشی درمانی شهدای عشایر خرم ‌آباد. مجله علمی پژوهشی یافته. 1399; 22 (4) :1-13

URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-3102-fa.html


گروه مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
چکیده:   (933 مشاهده)
مقدمه: از آنجایی که بخش اورژانس به عنوان بخش حیاتی و مهم هر بیمارستان محسوب می‏ شود لذا بررسی فرآیندهای ارائه خدمات در بخش اورژانس نقش بسزایی در رضایت بیماران دارد. هدف در این تحقیق شناسایی عوامل تأثیرگذار بر عملکرد بخش اورژانس، تعیین گلوگاه­ های موجود و ارائه راهکار­های مناسب برای بهبود عملکرد و کاهش زمان انتظار بیماران با استفاده از رویکرد شبیه ‏سازی می‏ باشد.
مواد و روش ­ها: این تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری این تحقیق کلیه مراجعان به بخش اورژانس مرکز آموزشی درمانی شهدای عشایر خرم ‏آباد در بازه زمانی سه ماهه بود که به صورت مقطعی روی 200 بیمار انجام شد. ابتدا فرآیندهای بخش اورژانس احصا و شناسایی گردید و سپس زمان ورود بیماران و زمان ارائه خدمات فرآیندهای بخش اورژانس در یک بازه سه ماهه به صورت تصادفی در سه نوبت کاری صبح، عصر و شب سنجش گردید. سپس وضعیت موجود با استفاده از نرم‏افزار Arena طراحی و شبیه‏ سازی گردید. با  اجرای مدل شبیه ‏سازی شده، گلوگاه‏ های بخش اورژانس شناسایی و 6 سناریو برای رفع گلوگاه‏ ها، بهبود عملکرد اورژانس و کاهش زمان انتظار بیماران طراحی و اجرا شد و نتایج مقایسه و تحلیل گردید.
یافته­ ها: بر اساس خروجی مدل شبیه ‏سازی شده، فرآیندهای آزمایشگاه، ترخیص و سونوگرافی - رادیولوژی به طور متوسط با 174، 71 و 27 دقیقه صف انتظار به عنوان گلوگاه ­های اصلی شناسایی شدند. بر این اساس 6 سناریو طراحی شده، در مدل شبیهسازی اجرا شد. با توجه به نتایج شبیه ‏سازی سناریو F با کاهش متوسط 8/1 ساعت، دارای بیشترین کاهش متوسط زمان انتظار و سناریو C با کاهش زمان انتظار 6/0 ساعت دارای کمترین کاهش متوسط زمان انتظار بیمار نسبت به سایر سناریوها بودند. هم­چنین سناریو B کمترین و سناریو F بیشترین خروجی بیمار را نسبت به سایر سناریو‏ها داشتند و این در حالی است که سناریو C  که کمترین کاهش در زمان انتظار بیماران را داشت، دارای افزایش 67/11 درصد خروجی بیمار در مقایسه با وضعیت فعلی بود.
بحث و نتیجه­ گیری: سناریو F، E و A به ترتیب نتایج بهتری نسبت به سایر سناریو‏ها داشتند و با توجه به محدودیت‏ های منابع و هزینه در سناریوهای F و E، اجرای سناریو A (اضافه کردن 2 نفر کارشناس آزمایشگاه) که منجر به کاهش متوسط زمان انتظار بیماران به مدت 43/1 ساعت نسبت به وضع موجود می‏ شود، توصیه می‏ گردد.
متن کامل [PDF 595 kb]   (218 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مدارک پزشکی
دریافت: 1399/8/5 | پذیرش: 1399/9/30 | انتشار: 1399/12/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به یافته می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Yafteh

Designed & Developed by : Yektaweb