نامداری پریسا، نظری هدایت، طراحی محمد جواد، محمدی محمدرضا. میزان شیوع اختلال نقص توجه و بیش فعالی در کودکان دبستانی شهر خرم آباد. مجله علمی پژوهشی یافته. 1387; 10 (4) :44-49
URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-102-fa.html
چکیده: (17936 مشاهده)
. مقدمه: اختلال رفتاری کمبود توجه بیش فعالی (ADHD) یکی از شایعترین اختلالات روانپزشکی است که در کودکی آغاز می شود و یک مسئله مهم بهداشت روانی جامعه به شمار می رود. آمار نشان می دهد 5-3% کودکان در سن مدرسه مبتلا به ADHD می باشند. وجود مشکلات رفتاری از جمله ADHD اثرات مخربی بر روابط اجتماعی، تحصیلی، شخصیتی و رفتاری افراد در کودکی و بزرگسالی دارد. بنابراین بر آن شدیم پژوهش حاضر را با هدف بررسی شیوع اختلال رفتاری کمبود توجه – بیش فعالی در دانش آموزان دبستانی شهر خرم آباد انجام دهیم. . مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه مقطعی است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 84-1383 در پایههای اول تا پنجم دبستانهای شهر خرمآباد میباشد. نمونه ها (945N=) از 16 مدرسه دولتی و غیردولتی (8 مدرسه دخـترانه، 8 مدرسه پسرانه) بصورت خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشـنامه استاندارد شده Child Symptom Inventories 4 (CSI4) بود. که ابزاری برای غربالگری شایعترین اختلالهای روانپزشکی کودکان. پرسشنامهها در دیداری جداگانه توسط والدین و معلمین تکمیل گردید. سپس با تـوجه به نمرهگذاری مواردیکه ADHD را نشان میدادند توسط روانپزشک معاینه بالینی شدند. سپس نتایج توسط آمار توصیفی و آزمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. . یافتهها: در 17/3 درصد افراد مورد پژوهش اختلال رفتاری ADHD گزارش شد که به ترتیب 40 درصد مربوط به اختلال ADHD از نوع بیتوجهی، 3/33 درصد نوع بیشفعال و 6/26 درصد از نوع ترکـیـبی بود. ADHD در پسران بیشتر از دختران گزارش دیده شد (9/4 درصد در برابر 5/1 درصد). بین جنس کودکان و اختلال ADHDارتـبـاط معـنـیدار وجود داشت(005/0p<). دانشآموزان پایههای دوم و سوم دبستان بیشترین میـزان اختــلال ADHD و پایه پنجم کمترین میزان را داشتند. ولی بین سن، میزان تحصیلات والدین، شغل والدین، میزان درآمد، پایه تحصیلی و مشکلات روانپزشکی در خانواده ارتباط معنیدار وجود نداشت. . بحث و نتیجهگیری: با توجه به شیوع بالای اختلالات رفتاری از جمله بیش فعالی و کم توجهی در دانش آموزان شناسایی این اختلالات در کودکان ضروری به نظر میرسد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1388/4/21 | پذیرش: 1396/8/23 | انتشار: 1387/12/25