دوره 10، شماره 4 - ( یافته 1387 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 49-44 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

namdari P, Nazari H, Tarrahi M J, Mohammadi M R. Prevalence of attention deficit hyperactivity disorder in elementary school students. yafte 2009; 10 (4) :44-49
URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-102-fa.html
نامداری پریسا، نظری هدایت، طراحی محمد جواد، محمدی محمدرضا. میزان شیوع اختلال نقص توجه و بیش فعالی در کودکان دبستانی ‏ شهر خرم آباد‏. مجله علمی پژوهشی یافته. 1387; 10 (4) :44-49

URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-102-fa.html


چکیده:   (17579 مشاهده)
.‏ مقدمه: اختلال رفتاری کمبود توجه بیش فعالی ‏(ADHD)‏ یکی از شایعترین اختلالات روانپزشکی است که در کودکی ‏آغاز می شود و یک مسئله مهم بهداشت روانی جامعه به شمار می رود. آمار نشان می دهد 5-3% کودکان در سن مدرسه ‏مبتلا به ‏ADHD‏ می باشند. وجود مشکلات رفتاری از جمله ‏ADHD‏ اثرات مخربی بر روابط اجتماعی، تحصیلی، شخصیتی و ‏رفتاری افراد در کودکی و بزرگسالی دارد. بنابراین بر آن شدیم پژوهش حاضر را با هدف بررسی شیوع اختلال رفتاری کمبود ‏توجه – بیش فعالی در دانش آموزان دبستانی شهر خرم آباد انجام دهیم. ‏ ‏ ‏.‏ مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه مقطعی است. جامعه آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در ‏سال تحصیلی 84-1383 در پایه‌های اول تا پنجم دبستانهای شهر خرم‌آباد می‌باشد. نمونه ها (945‏N=‏) از 16 مدرسه دولتی ‏و غیردولتی (8 مدرسه دخـترانه، 8 مدرسه پسرانه) بصورت‌ خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ‏ ابزار گردآوری اطلاعات پرسشـنامه استاندارد شده ‏Child Symptom Inventories ‏4‏ (CSI‏4‏)‏ بود. که ابزاری برای ‏غربالگری شایع‌ترین اختلالهای روانپزشکی کودکان. پرسشنامه‌ها در دیداری جداگانه توسط والدین و معلمین تکمیل گردید. ‏سپس با تـوجه به نمره‌گذاری مواردیکه ‏ADHD‏ را نشان می‌دادند توسط روانپزشک معاینه بالینی شدند. سپس نتایج توسط ‏آمار توصیفی و آزمون ‏ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ‏ ‏ ‏.‏ یافته‌ها: در 17/3 درصد افراد مورد پژوهش اختلال رفتاری ‏ADHD‏ گزارش شد که به ترتیب 40 درصد مربوط به اختلال ‏ADHD‏ از نوع بی‌توجهی، 3/33 درصد نوع بیش‌فعال و 6/26 درصد از نوع ترکـیـبی بود. ‏ADHD‏ در پسران بیشتر از ‏دختران گزارش دیده شد (9/4 درصد در برابر 5/1 درصد). بین جنس کودکان و اختلال ‏ ADHDارتـبـاط معـنـی‌دار وجود ‏داشت(005/0‏p<‏). دانش‌آموزان پایه‌های دوم و سوم دبستان بیشترین میـزان اختــلال ‏ADHD‏ و پایه پنجم کمترین میزان ‏را داشتند. ولی بین سن، میزان تحصیلات والدین، شغل والدین، میزان درآمد، پایه تحصیلی و مشکلات روانپزشکی در ‏خانواده ارتباط معنی‌دار وجود نداشت.‏ .‏ بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به شیوع بالای اختلالات رفتاری از جمله بیش فعالی و کم توجهی در دانش آموزان ‏شناسایی این اختلالات در کودکان ضروری به نظر می‌رسد. ‏
متن کامل [PDF 162 kb]   (4565 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1388/4/21 | پذیرش: 1396/8/23 | انتشار: 1387/12/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به یافته می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Yafteh

Designed & Developed by : Yektaweb