چکیده: (14871 مشاهده)
مقدمه: سلامت روانی یکی از مهمترین عوامل مؤثر در رشد و پرورش استعدادهای دانشجویان محسوب می شود. مطالعات متعدد حاکی از آن است که دانشجویان نیز مبتلا به انواع اختلالات و مشکلات عاطفی هستند. هدف از این مطالعه، مقایسه وضعیت سلامت روانی دانشجویان دانشگاه لرستان در رابطه با برخی متغیرهای فردی و تحصیلی است.
مواد و روش ها: در این تحقیق که یک پژوهش توصیفی بوده است، نمونه آماری تحقیق عبارت بود از تعداد 436 نفر دانشجو که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای به صورت تصادفی انتخاب شده بودند. برای گردآوری داده های مورد نیاز یک پرسشنامه حاوی سوالات مربوط به ویژگیهای جمعیت شناختی و مقیاس سلامت روانی (Mental Health Scale) مورد استفاده قرار گرفت. به منظور مقایسه میانگین نمرات سلامت روانی دانشجویان، آزمون t-test دو گروهی مستقل به کار گرفته شد. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتیجه گیری: به طور کلی می توان گفت که دانشجویان دانشگاه لرستان از سلامت روانی بالایی برخوردار نیستند. علاوه بر آن دانشجویان دختر نسبت به پسران آسیب پذیر تر هستند و فعالیتهای گروهی با برخورداری از سلامت روانی ارتباط دارد.
یافته ها: بررسی نمرات سلامت روانی کسب شده توسط دانشجویان با میانگین 19/164(کمی بالاتر از میانگین پرسشنامه با میانگین 150) نشان می دهد که برخی از آنان سلامت روانی پایینی دارند. یافته های پژوهش همچنین روشن ساخت که دانشجویان پسر نسبت به دختران، 99 درصد (01/0p<) از سلامت روانی بالاتری برخوردار هستند، سلامت روانی دانشجویان، ارتباطی با بومی و یا غیر بومی بودن آنان نداشت و نیز دانشجویانی که در فعالیتهای گروهی درون دانشگاه شرکت می کردند نسبت به دانشجویانی که در این گونه فعالیتها شرکت نمی کردند از سلامت روانی بالاتری برخوردار بودند (01/0p<).
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1391/11/14 | پذیرش: 1400/4/1 | انتشار: 1384/11/26