گروه بیهوشی، دانشکده پزشکی
چکیده: (11386 مشاهده)
مقدمه: شکایت از پزشکان یکی از مشکلاتی است که ممکن است هر پزشکی در طول دوره طبابت با آن روبرو شود. این مسأله سبب اتلاف انرژی و وقت و نیز ایجاد استرس در پزشکان می شود. طبق آمارهای موجود شکایات در ایران رو به افزایش است. شناخت این علل میتواند در پیشگیری از بروز شکایت مؤثر باشد. این طرح با هدف تعیین علل شکایت مطرح شده به سازمان نظام پزشکی شهر خرمآباد از سال 1385 تا 1390 انجام گرفت
مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقطعی و گذشتهنگر است. برای انجام این مطالعه تمام شکایاتی که از سال 1385 تا سال 1390 در سازمان نظام پزشکی خرمآباد مطرح شده بود، مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات مورد نظر از پروندهها به پرسشنامه منتقل گردید. سپس دادههای جمعآوری شده در نرمافزار آماری وارد شده و با آزمونهای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
بحث و نتیجهگیری: رعایت اخلاق پزشکی و تعهد حرفهای، برقراری ارتباط مناسب پزشک و کادر درمان با بیمار و همراهان او، توضیح کامل درمان و عوارض احتمالی آن، عدم بزرگ نمایی و اغراق در نتایج درمانی، مطالعه مستمر و به روز کردن دانش پزشکی، مهارت لازم و تجربه کافی پزشک، استفاده نکردن از روش هایی که دوره های آموزشی آن را نگذارنده باشند، انتخاب صحیح بیمار و اخذ رضایت آگاهانه و برائت ممکن است به کاهش شکایت از پزشکان منجر شود.
یافتهها: در این مطالعه 260 مورد شکایت بررسی شد. بیشترین شکایات مطرح شده از بیمارستان های دولتی بود (8/68 درصد) . بیشترین علت شکایات مطرح شده مربوط به بیاحتیاطی (4/55 درصد) و کمترین آن مربوط به عدم رعایت نظامات دولتی (21 درصد) بود. ازتعداد 260 مورد مطرح شده در هیئت بدوی 80 مورد (8/30 درصد) قصور و 180 مورد (2/69 درصد) به عنوان عدم قصور تشخیص داده شد. بر اساس نتیجه هیئت تجدیدنظر از کل 260 مورد، 61 مورد (5/23 درصد) قصور و 199 مورد (5/76 درصد) عدم قصور تشخیص داده شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1392/2/22 | پذیرش: 1392/2/29 | انتشار: 1392/2/29